dc.contributor.author | Tingvoll, Wivi-Ann | |
dc.contributor.author | Pedersen, Karin Ravn | |
dc.contributor.author | Nymo, Randi Inger Johanne | |
dc.date.accessioned | 2019-01-30T12:18:08Z | |
dc.date.available | 2019-01-30T12:18:08Z | |
dc.date.issued | 2018-11-02 | |
dc.description.abstract | <p><i>Bakgrunn</i>: Sykepleiere er den største gruppen helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det forventes at de allerede som nyutdannede har kompetanse i sykepleiefaglig ledelse for å kunne organisere og lede pasientarbeidet. Sykepleierutdanningen i samarbeid med praksisfeltet har ansvaret for å utvikle teoretisk og praktisk kunnskap slik at sykepleiere får handlingskompetanse i sykepleiefaglig ledelse.</p>
<p><i>Hensikt</i>: Hensikten med denne studien var å få kunnskap om hvordan studentene erfarer sin egen utvikling av handlingskompetanse i sykepleiefaglig ledelse etter ny praksismodell i sjette semester. Studentenes erfaringer gir viktig kunnskap for å videreutvikle praksismodellen i henhold til praksisfeltets krav til nyutdannede sykepleiere.</p>
<p><i>Metode</i>: Vi valgte en kvalitativ tilnærming ved å bruke fokusgrupper med studenter etter endt praksisperiode våren 2016. I analysen benyttet vi kvalitativ innholdsanalyse.</p>
<p><i>Resultat</i>: Studien viser at en ny praksismodell kan bidra til å styrke studentenes ferdigheter i ledelse og organisering og dermed bidra til å minske gapet mellom utdanningen og sykehjemmenes forventninger til nyutdannede sykepleiere.</p>
<p><i>Konklusjon</i>: Studentene ble utfordret i sykepleiefaglig ledelse, studentveiledning, involvering i kvalitetsarbeid samt tverrprofesjonell samhandling. Studien viser at balansen mellom utfordringer og refleksjon er sentral for læring og kritisk tenkning i sykepleie. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575> https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Tingvoll, W.-A., Pedersen, K.R. & Nymo, R.I.J. (2018). Ny praksismodell gjorde studentene bedre i ledelse og organisering. <i>Sykepleien Forskning</i>. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1630999 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575 | |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.issn | 1891-2710 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14561 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk sykepleierforbund (Norwegian Nurses League) | en_US |
dc.relation.journal | Sykepleien Forskning | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.subject | Fokusgrupper | en_US |
dc.subject | Hermeneutikk | en_US |
dc.subject | Kommunehelsetjenesten | en_US |
dc.subject | Kunnskapsbasert sykepleie | en_US |
dc.subject | Sykepleiefaglig ledelse | en_US |
dc.subject | Focus groups | en_US |
dc.subject | Hermeneutics | en_US |
dc.subject | Municipal health services | en_US |
dc.subject | Knowledge-based nursing | en_US |
dc.subject | Nursing leadership | en_US |
dc.title | Ny praksismodell gjorde studentene bedre i ledelse og organisering | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |