dc.contributor.advisor | Hagen, Roar | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Truls Tunby | |
dc.date.accessioned | 2008-06-23T16:45:24Z | |
dc.date.available | 2008-06-23T16:45:24Z | |
dc.date.issued | 2008-05-29 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar utgangspunkt i en debatt initiert av Gunnar C. Aakvaag i tidsskriftet Sosiologi i dag i 2006. Aakvaags påstand er at norsk sosiologi er fragmentert og at dette går ut over evnen til å diagnostisere samfunnet som helhet. Han velger boka Det norske samfunn fra 2003/2005 som illustrasjon på dette. Denne oppgaven følger opp denne debatten og prøver med utgangspunkt i en epistemologisk konstruktivisme å vise hvordan ulike teorier om integrasjon åpner og lukker for iakttakelse av det norske samfunnet, enten som utsnitt eller som selvregulerende helhet. Oppgaven ender opp med å sammenligne integrasjonsteorier fra arbeidene til Niklas Luhmann, Jürgen Habermas og Roar Hagen pluss teorier om integrasjon som klassesamfunn. De ulike teoriene og begrepene vurderes som mer eller mindre fruktbare instrumenter for iakttakelse av det norske samfunnet som utsnitt eller helhet, og det argumenteres for at det er helhetsiakttakelsen som er nærmest forbundet med sosiologien som disiplin. Sentrale begreper er hypostasering og hypostatisering, og fragmentering som resultat av disse. Hovedkonklusjonen er at det er teorien om klassesamfunnet pluss samfunnets funksjonsdeling som ligger under og begrenser samfunnsanalysen. Det foreslås til slutt noen veier ut av problemene, med utgangspunkt i de sammenlignete teoriene. | en |
dc.format.extent | 487110 bytes | |
dc.format.extent | 2073 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | text/plain | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1468 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1247 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject.courseID | SOS-3900 | nor |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en |
dc.subject | systemteori | en |
dc.subject | fragmentering | en |
dc.subject | helhet | en |
dc.subject | kollektiv rasjonalitet | en |
dc.subject | kommunikativ rasjonalitet | en |
dc.subject | teorien om klassesamfunnet | en |
dc.subject | hypostasering | en |
dc.subject | hypostatisering | en |
dc.subject | konstruktivisme | en |
dc.subject | epistemologisk konstruktivisme | en |
dc.subject | metodologisk konstruktivisme | en |
dc.subject | det norske samfunn | en |
dc.subject | teorianalyse | en |
dc.subject | teorikomparasjon | en |
dc.subject | teoriutvikling | en |
dc.subject | bindestrekssosiologi | en |
dc.subject | helhetsiakttakelse | en |
dc.title | Det norske samfunns sosiologiske refleksjon : en empirisk analyse av ulike teoretiske tilnærminger til forholdet mellom samfunnsdel og samfunnshelhet i norsk sosiologi | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |