Show simple item record

dc.contributor.advisorGjerde, Willy
dc.contributor.authorNielsen, Sebastian
dc.date.accessioned2019-03-18T09:27:37Z
dc.date.available2019-03-18T09:27:37Z
dc.date.issued2018-10-31
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er vurdering i samfunnsfag. Læreplanen har ingen eksplisitt didaktisk del som omhandler vurdering, Theo Koritzinsky skriver om dette i boken Samfunnskunnskap: fagdidaktisk innføring da vurdering i samfunnsfag i dag er en sammen satt løsning, der læreren står fritt til å finne sine vurderingsmetoder utfra tidligere erfaring og andre fag. Studiens hensikt er å bidra med kunnskap og innsyn i hvordan tre utvalgte metoder der to ikke er vesentlig mye i bruk på denne skolen kan bidra til en økt motivasjon for læring hos elevene. Oppgaven har en fordeling mellom en kvantitativ og kvalitativ tilnærming. Dette for å få inn et større materiale som i etterkant kunne analyseres nærme ved dybdeintervjuer. Utvalget har bestått av 40 elever i spørreundersøkelsen, 5 elever til intervjuene samt en lærer, fordelt på to klasser i samfunnsfag ved en videregående skole i Troms. Teorien og det empiriske materialet viser at elevene opplever forskjell i sin læringsmotivasjon når ulike vurderingsformer brukes. Elevenes motivasjon er her dokumentert med forståelsen av ytre og indre motivasjon. Empirien som er hentet inn i studien viser at elevenes kunnskap om vurdering skaper noen utfordringer for å benytte seg av vurderingsformene som gir elevene en større deltagelse enn ved lærer styrt vurdering. Til slutt fremmes noen refleksjoner rundt temaet og hva videre potensiell forskning bør se videre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14996
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectLæringsmotivasjonen_US
dc.subjectKameratvurderingen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectDidaktikken_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectVygotskyen_US
dc.titleVurderingsformer i samfunnsfag. En kvalitativ studie av tre vurderingsformer i samfunnsfag og hvordan disse påvirker elevenes læringsmotivasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)