ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15130
DOI
https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05
Thumbnail
Åpne
article.pdf (691.7Kb)
Publisher's version (PDF)
Dato
2018-09-19
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Thorvaldsen, Steinar; Westgren, Bodil Bakkelund; Egeberg, Gunstein Christoffer; Rønning, John Andreas
Sammendrag

Et utvalg av barne- og ungdomsskoler (alder 9–16 år) deltar i forskningsprosjektet «Trivsel i Tromsø». Disse skolene gjennomfører over flere år en omfattende undersøkelse av elevmiljøet. Denne artikkelen presenterer noen av resultatene fra prosjektets første skoleår (2013/14, N=878) og viser funn som er gjort om sammenhengen mellom psykiske vansker og ulike former for mobbing og trakassering.

Våre hovedfunn: Det er signifikant forskjell i den rapporterte psykiske helse mellom gruppene «Mobbet» og «Ikke mobbet». Elever som rapporterer å bli mobbet, har større forekomst av spesielt emosjonelle vansker, adferdsvansker og venneproblemer. Dette forholdet er tydelig for alle typer trakassering (fysisk, verbal, sosial, digital), og den digitale har negative effekter på lik linje med de tradisjonelle formene. Gode vennerelasjoner er den enkeltfaktoren som synes å ha størst beskyttelseseffekt mot mobbing.

 

A selection of schoolchildren (age 9-16 years) participates in the research project «Well-being in Tromsø». Their schools carry out a comprehensive survey of the schoolchild environment over several years. This article presents some of the results from the project's first year (2013/14, N = 878) and shows findings about the relationship between mental problems and various forms of bullying and harassment.

Main findings: There is a significant difference in the reported mental health between the groups «Bullied» and «Not bullied». This relation is evident for all types of harassment (physical, verbal, social, cyber), and cyberbullying has a negative effect similar to the traditional forms. Good peer relation is the factor that seems to give the greatest protection against bullying.

 
Beskrivelse
Source at https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05.
Forlag
Scandinavian University Press / Universitetsforlaget
Sitering
Thorvaldsen, S., Westgren, B.B., Egeberg, G.E. & Rønning, J.A.R. (2018). Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø. Tidsskriftet Norges Barnevern 95(2-3), 128-142. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring