Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorvaldsen, Steinar
dc.contributor.authorWestgren, Bodil Bakkelund
dc.contributor.authorEgeberg, Gunstein Christoffer
dc.contributor.authorRønning, John Andreas
dc.date.accessioned2019-04-01T13:28:35Z
dc.date.available2019-04-01T13:28:35Z
dc.date.issued2018-09-19
dc.description.abstract<p>Et utvalg av barne- og ungdomsskoler (alder 9–16 år) deltar i forskningsprosjektet «Trivsel i Tromsø». Disse skolene gjennomfører over flere år en omfattende undersøkelse av elevmiljøet. Denne artikkelen presenterer noen av resultatene fra prosjektets første skoleår (2013/14, N=878) og viser funn som er gjort om sammenhengen mellom psykiske vansker og ulike former for mobbing og trakassering. <p>Våre hovedfunn: Det er signifikant forskjell i den rapporterte psykiske helse mellom gruppene «Mobbet» og «Ikke mobbet». Elever som rapporterer å bli mobbet, har større forekomst av spesielt emosjonelle vansker, adferdsvansker og venneproblemer. Dette forholdet er tydelig for alle typer trakassering (fysisk, verbal, sosial, digital), og den digitale har negative effekter på lik linje med de tradisjonelle formene. Gode vennerelasjoner er den enkeltfaktoren som synes å ha størst beskyttelseseffekt mot mobbing.en_US
dc.description.abstract<p>A selection of schoolchildren (age 9-16 years) participates in the research project «Well-being in Tromsø». Their schools carry out a comprehensive survey of the schoolchild environment over several years. This article presents some of the results from the project's first year (2013/14, N = 878) and shows findings about the relationship between mental problems and various forms of bullying and harassment. <p>Main findings: There is a significant difference in the reported mental health between the groups «Bullied» and «Not bullied». This relation is evident for all types of harassment (physical, verbal, social, cyber), and cyberbullying has a negative effect similar to the traditional forms. Good peer relation is the factor that seems to give the greatest protection against bullying.en_US
dc.description.sponsorshipUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05>https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05</a>.en_US
dc.identifier.citationThorvaldsen, S., Westgren, B.B., Egeberg, G.E. & Rønning, J.A.R. (2018). Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø. <i>Tidsskriftet Norges Barnevern 95</i>(2-3), 128-142. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1635327
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05
dc.identifier.issn0800-1014
dc.identifier.issn1891-1838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15130
dc.language.isonoben_US
dc.publisherScandinavian University Press / Universitetsforlageten_US
dc.relation.journalTidsskriftet Norges Barnevern
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectnettmobbingen_US
dc.subjecttrakasseringen_US
dc.subjectpsykiske vanskeren_US
dc.subjectSDQen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263en_US
dc.subjectBullyingen_US
dc.subjectcyberbullyingen_US
dc.subjectdigital harassmenten_US
dc.subjectmental health problemsen_US
dc.titleMobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsøen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel