Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.advisorSlettbakk, Åse
dc.contributor.authorFrantzen, Christine
dc.date.accessioned2019-05-10T13:39:20Z
dc.date.available2019-05-10T13:39:20Z
dc.date.issued2018-10-27
dc.description.abstractDenne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. Ved å blant annet fokusere på den formelle forberedelsesprosessen til yrket, som finner sted på universitetene og den uformelle kvalifiseringsprosessen, som finner sted i etterkant av fullført utdanning, har denne studien søkt innsikt i fenomenet å være nyutdannet lærer. Gjennom intervjuer med nyutdannede lærere i grunnskolen, løftes perspektiver fram som jeg opplever kan bidra til en større forståelse av feltet. Funn peker mot at opplevelsen av den første tiden i yrket er sammensatt og påvirkes av flere faktorer. Blant annet opplever de nyutdannede den faglige tyngden som de beskriver de hadde med seg fra lærerutdanningen, som sentralt for opplevelsen av mestring og trygghet. Både i undervisningsplanlegging og gjennomføring, men også i møte med kolleger og elevenes foresatte. På samme måte skildres det at opplevelsen av mangelfull fagteoretisk kunnskap være rot til usikkerhet, da spesielt i møte med foresatte. Til tross for varierte og til tider store arbeidsmengder, har samtlige informanter skildret en positiv opplevelse av den første tiden i læreryrket.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15284
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleNyutdannede lærere etter en femårig masterutdanningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)