Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15291Dato
2019Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Haugen, Vivian D.Sammendrag
Alle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever
som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en
hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer.
Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan
være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av
tiltagende utagering eller at eleven framstår som mer innesluttet og engstelig enn vanlig. Mer spesifikt kan eleven framstå ukonsentrert eller framføre
klager som vondt i hodet og lignende. At noe er bekymringsverdig kan også
vise seg i form av fysiske tegn som blåmerker og sår. Blir eleven spurt hva
dette skyldes, gis det ofte ulike forklaringer på hva årsaken er. Slike diffuse
signaler kan føre til bekymring hos en lærer siden det kan være vanskelig å få
tak i hva det er som forårsaker signalene. Det blir derfor viktig å undersøke
årsaken til bekymringen. En lærer skal ikke være alene om bekymringer
rundt elever, og det er derfor viktig at skolen som system har en handlingsplan for hvordan en skal håndtere slike bekymringer.
Beskrivelse
Source at http://www.fpkf.no/tidsskrift/.