Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Liv Merete
dc.contributor.advisorBangsund, Majken
dc.contributor.authorHeggeblom, Lene
dc.date.accessioned2019-05-22T08:28:40Z
dc.date.available2019-05-22T08:28:40Z
dc.date.issued2018-11-27
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er digital tegning, fordelene og utfordringene som elevene tilkjennega i min undersøkelse. Tegnekrisa som oppstår i 10-14-årsalderen, kan den utsettes eller minimeres med digital tegning? Ville bruken av nettbrett motivere elevene til å tegne mer og lengre? Undersøkelsen viste at de fleste elevene fortsatt tegnet og likte å tegne med blyant, noe jeg har kalt analog tegning. Å tegne digitalt opplevde elevene som spennende, selv om mange syntes det var utfordrende å bruke tegneprogrammet. De syntes det var lettere «å jukse» når de tegnet på nettbrett. Min undersøkelse gir nok ingen svar på om tegnekrisa kan utsettes eller minimeres, men er et lite bidrag på veien. I masteroppgaven har jeg også drøftet tegning og bruk av digitale verktøy, med et blikk mot forskning om hvordan vi lærer best, fagdidaktisk og skolens økonomiske prioriteringer. Den nye læreplanen som skal tas i bruk fra høsten 2019 fremhever tegning som en av kjerneelementene i faget Kunst og håndverk, og da vil digital tegning være én metode for å skape motivasjon hos flere elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15370
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleTo måter å tegne på - analog og digitalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)