dc.contributor.advisor | Wien, Anders Hauge | |
dc.contributor.author | Thoen, Henrikke | |
dc.date.accessioned | 2019-06-05T12:00:10Z | |
dc.date.available | 2019-06-05T12:00:10Z | |
dc.date.issued | 2018-05-28 | |
dc.description.abstract | Studien har en kvalitativ tilnærming der jeg har brukt semistrukturerte dybdeintervju for å
undersøke hvordan Facebook-siden til Tripletex blir brukt som markedsføringskanal.
NVivo har blitt benyttet som analytisk verktøy for å sortere og analysere intervjumateriale. Deretter har
funnene blitt presentert og diskutert opp mot den teoretiske referanserammen for å finne ut
om deres praksis er i tråd med teori om merkesamfunn.
Studiens resultat viser at teorien om merkesamfunn har flere likheter, men avviker på noen
aspekter for hvordan Tripletex AS bruker Facebook-siden sin som markedsføringskanal. Det
som avviker mellom praksis og teori er interaksjonen mellom interessenter, bruker-generert
innhold og oppfordring til engasjement som aktivitet på Facebook-siden. Det som samsvarer
er innhold som gir verdi til kunden, lojalitet, rykte og omtale (WOM), relasjoner og dialog
mellom kunde og leverandør.
Studiens funn viser at Facebook-siden til Tripletex blir primært brukt som support- og
kommunikasjonsverktøy ut til interessenter. Konklusjonen tilsier derfor at Facebook-siden til
Tripletex ikke kan defineres som et rent merkesamfunn, men at samfunnet i praksis har svært
mange likheter med teorien. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15443 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Facebook-siden som et merkesamfunn?
En kvalitativ studie av hvordan Tripletex AS bruker Facebook-siden sin som markedsføringskanal. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |