Facebook-siden som et merkesamfunn? En kvalitativ studie av hvordan Tripletex AS bruker Facebook-siden sin som markedsføringskanal.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15443Date
2018-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Thoen, HenrikkeAbstract
Studien har en kvalitativ tilnærming der jeg har brukt semistrukturerte dybdeintervju for å
undersøke hvordan Facebook-siden til Tripletex blir brukt som markedsføringskanal.
NVivo har blitt benyttet som analytisk verktøy for å sortere og analysere intervjumateriale. Deretter har
funnene blitt presentert og diskutert opp mot den teoretiske referanserammen for å finne ut
om deres praksis er i tråd med teori om merkesamfunn.
Studiens resultat viser at teorien om merkesamfunn har flere likheter, men avviker på noen
aspekter for hvordan Tripletex AS bruker Facebook-siden sin som markedsføringskanal. Det
som avviker mellom praksis og teori er interaksjonen mellom interessenter, bruker-generert
innhold og oppfordring til engasjement som aktivitet på Facebook-siden. Det som samsvarer
er innhold som gir verdi til kunden, lojalitet, rykte og omtale (WOM), relasjoner og dialog
mellom kunde og leverandør.
Studiens funn viser at Facebook-siden til Tripletex blir primært brukt som support- og
kommunikasjonsverktøy ut til interessenter. Konklusjonen tilsier derfor at Facebook-siden til
Tripletex ikke kan defineres som et rent merkesamfunn, men at samfunnet i praksis har svært
mange likheter med teorien.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: