Tromsø sjøfront - et forsøk på å påvirke etablerte planleggingspraksiser. En studie av eksperimentell planleggingspraksis Tromsø kommune
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15571Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Simonsen, Liss-AneSammendrag
Denne oppgaven utforsker hvordan eksperimentering tas i bruk som en arbeidsmetode inn i konkrete planprosesser. Kreativ og eksperimentell planlegging ser ut til å bli en mer utbredt praksis i norsk og internasjonal byplanlegging. Samtidig finnes det få omfattende eksempler og analyser av slike praksiser og prosesser i norsk kontekst. Denne analysen søker å bidra til dette.
Studien belyser hvordan uttesting og eksperimentering forsøkes å benyttes i planarbeid, i tillegg til motivasjonen som ligger til grunn for dette arbeidet. Tromsø kommune har i samarbeid med Kunst i offentlige rom (KORO) og det tyske arkitektkollektivet raumlaborberlin lansert prosjektet «Tromsø sjøfront – kunst og byrom som en del av sentrumsplanen». Et fokus på sjøfronten i sentrum har vært etterspurt i tidligere kommunedelplaner for sentrum, og skal endelig følges opp gjennom uttesting av nye og alternative måter å planlegge på. Prosjektet ønsker å teste ut ulike metoder for involvering og medvirkning, og dette gjøres ved å bedrive det de omtaler som prosessbaserte medvirknings- og involveringsprosseser. Sentrale spørsmål som belyses i denne studien er med hvem, hvordan og hvorfor?
Oppgaven er en kvalitativ studie, og undersøkelsesmaterialet består av kvalitative intervju med prosjektets mest sentrale aktører. I tillegg er det gjennomført deltakende observasjon på utvalgte deler av prosjektets aktiviteter. Oppgaven benytter seg av et teoretisk rammeverk som omhandler eksperimentell planlegging for å forklare prosessene og aktivitetene prosjektet har ført, og dets intensjoner. Litteratur om samskaping benyttes for å undersøke de ulike samarbeidsrelasjonene i prosjektet. I tillegg benytter studien seg av et teoretisk rammeverk som problematiserer nye former for medvirkning, og involvering.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: