Show simple item record

dc.contributor.advisorSundelin, Marit
dc.contributor.authorMyrvold, Marlin Catharina
dc.date.accessioned2019-06-28T10:04:46Z
dc.date.available2019-06-28T10:04:46Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er lærerutdanningens fokus på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen med skriving som utgangspunkt, og min foreløpige opplevde praksis der jeg ikke har observert at noen har jobbet med tilnærmingen. Jeg ønsket dermed å finne ut mer om dette. Hensikten med studiet er å belyse hvordan lærere kan legge til rette for en skrive- og leseopplæring som har skrivingen som utgangspunkt, samt å fremme kunnskap om dette. Forskningsspørsmålet er som følger: Hvordan kan lærere legge til rette for at elever kan skrive seg til lesing? For å besvare forskningsspørsmålet benytter jeg meg av en kvalitativ tilnærming til feltet og forskningsstrategien casestudie. Ved å benytte meg av de kvalitative datainnsamlingsmetodene observasjon og intervju undersøker jeg hvordan en lærer som arbeider med veiledet skriving og STL+ legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing. Studiens funn viser at en kan legg til rette for å skrive seg til lesing-tilnærmingen gjennom å ha den enkelte elevs behov i sentrum. Læreren tar elevenes tidlige skriftspråkferdigheter på alvor, gjennom å tilrettelegge for et skriftspråkstimulerende miljø der elevene gjennom tidlig skriving og samtaler med læreren kan utforske og oppdage skriftspråket. I skrivingen kan elevene oppdage bokstav og bokstavlyd-forbindelser som kan gjøre overgangen til lesing lettere. Funnene viser at læreren er sentral for at elevene skal lykkes med tidlig skriving, og at læreren tilrettelegger gjennom å bygge stillas rundt elevenes skriving i form av modelltekster og veiledningssamtaler. Funnene viser at gode skrivesituasjoner og felles opplevelser kan bidra til lærelyst, motivasjon og at elevene ønsker å formidle noe ved hjelp av skriften. Dette, i kombinasjon med en rask bokstavprogresjon, bidrar til en funksjonell skriveopplæring og bokstavinnlæring, fordi elevene skjønner hvorfor man har bruk for å kunne skrive og at bokstavene blir funksjonelle gjennom tidlig skriving. Funnene indikerer at læreren tilrettelegger ved å benytte seg av balansert tilnærming, da opplæringen vektlegger systematisk og rask opplæring av bokstaver, samtidig som opplæringen tar utgangspunkt i helhet og mening i form av funksjonell skriveopplæring med autentiske skrivesituasjoner. Som mastergradsoppgavens tittel påpeker kan tidlig skriving ses i sammenheng med å være ambisiøs på elevenes vegne.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15621
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectÅ skrive seg til lesingen_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectLese- og skriveopplæringen_US
dc.subjectVeiledet skrivingen_US
dc.subjectSkriveopplæringen_US
dc.subjectSTL+en_US
dc.subjectEmergent literacyen_US
dc.titleTidlig skriving - å være ambisiøs på elevenes vegne. En studie om hvordan en engasjert lærer legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)