dc.contributor.advisor | Sundelin, Marit | |
dc.contributor.author | Myrvold, Marlin Catharina | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T10:04:46Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T10:04:46Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er lærerutdanningens fokus på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen med skriving som utgangspunkt, og min foreløpige opplevde praksis der jeg ikke har observert at noen har jobbet med tilnærmingen. Jeg ønsket dermed å finne ut mer om dette. Hensikten med studiet er å belyse hvordan lærere kan legge til rette for en skrive- og leseopplæring som har skrivingen som utgangspunkt, samt å fremme kunnskap om dette. Forskningsspørsmålet er som følger: Hvordan kan lærere legge til rette for at elever kan skrive seg til lesing? For å besvare forskningsspørsmålet benytter jeg meg av en kvalitativ tilnærming til feltet og forskningsstrategien casestudie. Ved å benytte meg av de kvalitative datainnsamlingsmetodene observasjon og intervju undersøker jeg hvordan en lærer som arbeider med veiledet skriving og STL+ legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing.
Studiens funn viser at en kan legg til rette for å skrive seg til lesing-tilnærmingen gjennom å ha den enkelte elevs behov i sentrum. Læreren tar elevenes tidlige skriftspråkferdigheter på alvor, gjennom å tilrettelegge for et skriftspråkstimulerende miljø der elevene gjennom tidlig skriving og samtaler med læreren kan utforske og oppdage skriftspråket. I skrivingen kan elevene oppdage bokstav og bokstavlyd-forbindelser som kan gjøre overgangen til lesing lettere. Funnene viser at læreren er sentral for at elevene skal lykkes med tidlig skriving, og at læreren tilrettelegger gjennom å bygge stillas rundt elevenes skriving i form av modelltekster og veiledningssamtaler. Funnene viser at gode skrivesituasjoner og felles opplevelser kan bidra til lærelyst, motivasjon og at elevene ønsker å formidle noe ved hjelp av skriften. Dette, i kombinasjon med en rask bokstavprogresjon, bidrar til en funksjonell skriveopplæring og bokstavinnlæring, fordi elevene skjønner hvorfor man har bruk for å kunne skrive og at bokstavene blir funksjonelle gjennom tidlig skriving. Funnene indikerer at læreren tilrettelegger ved å benytte seg av balansert tilnærming, da opplæringen vektlegger systematisk og rask opplæring av bokstaver, samtidig som opplæringen tar utgangspunkt i helhet og mening i form av funksjonell skriveopplæring med autentiske skrivesituasjoner. Som mastergradsoppgavens tittel påpeker kan tidlig skriving ses i sammenheng med å være ambisiøs på elevenes vegne. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15621 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Å skrive seg til lesing | en_US |
dc.subject | Begynneropplæring | en_US |
dc.subject | Lese- og skriveopplæring | en_US |
dc.subject | Veiledet skriving | en_US |
dc.subject | Skriveopplæring | en_US |
dc.subject | STL+ | en_US |
dc.subject | Emergent literacy | en_US |
dc.title | Tidlig skriving - å være ambisiøs på elevenes vegne. En studie om hvordan en engasjert lærer legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |