Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvein-Erik, Andreassen
dc.contributor.advisorVibeke, Øie
dc.contributor.authorSimonsen, Elisabeth Sofie
dc.date.accessioned2019-06-28T10:23:04Z
dc.date.available2019-06-28T10:23:04Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie om undervisning i lesestrategier på barneskolenivå. Jeg ønsket å belyse læreres didaktiske begrunnelser for deres strategiundervisning i henhold til lesing av tekst. I tillegg ville jeg rette et fokus mot læreres begrunnelser av lesestrategier i lys av tilpasset opplæring. Jeg har dermed stilt følgende forskningsspørsmål: Hvilke didaktiske begrunnelser ligger til grunn hos lærere i bruk av lesestrategier, både generelt, og som tilpasset opplæring? Studien har en hermeneutisk tilnærming. Metode for innsamling av data er kvalitativt forskningsintervju, og tre lærere fra to forskjellige skoler er intervjuet. Jeg har anvendt temasentrert analyse av sentrale funn fra datamaterialet. Studiens funn viser at lærerne anvender en rekke lesestrategier i før-, underveis- og etterfasen av lesingen. De vektlegger blant annet lesestrategier som kan bidra til å forberede elevene på teksten, som kan skape forståelse for ukjente ord og begreper, og som kan få elever til å overvåke forståelsen sin. Leseforståelse viser seg dermed å være en av lærernes sentrale begrunnelser for å legge til rette for undervisning der elever lærer om og får brukt ulike lesestrategier. Opplæringen kan, ved bruk av lesestrategier, tilpasses den enkelte elev. Gjennom å la elevene møte ulike lesestrategier, mener lærerne at en da kan finne ut hvilke lesestrategier som passer den enkelte.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15626
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectLesestrategieren_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectBarneskoleen_US
dc.subjectLeseforståelseen_US
dc.subjectDidaktisken_US
dc.subjectstrategiundervisningen_US
dc.titleEt blikk på lesestrategier - fra lærerperspektivet. Engasjerte læreres begrunnelser for anvendelse av lesestrategier i egen undervisning.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)