Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorHolkestad, Andreas
dc.date.accessioned2019-06-28T11:24:12Z
dc.date.available2019-06-28T11:24:12Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractSkolehverdagen til elever med lese- og skrivevansker kan bli svært utfordrende når elevene ikke får den hjelpen de trenger. Jeg har selv dysleksi, og vet fra erfaring hvor utfordrende det kan være. Dette vekket min interesse for å undersøke tema lese- og skrivevansker nærmere. Formålet med studien er å belyse hvordan lærere arbeider for å tilpasse undervisningen for elever med lese- og skrivevansker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming, og baserer seg på intervjuer av tre lærere på ulike trinn i skolen. Studien belyser viktigheten av tilpasset undervisning, da mangelen på tilrettelegging kan gi drastiske konsekvenser for elever med lese- og skrivevansker. Resultatene viser at lærerne har et bredt spekter av tiltak som påvirker elevens skolehverdag på forskjellige måter, både når det gjelder elevens selvtillit og faglig utvikling. Bruken av IKT som verktøy er noe begrenset, noe som kan henge sammen med mangelen på kunnskap og skolens tilgang på ressurser. Jeg håper at denne studien kan være et bidrag til økt kunnskap og inspirasjon for andre lærere, skoler, og instanser som arbeider med elever med lese- og skrivevansker.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15632
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectLese- og skrivevanskeren_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectMotivasjon og mestringen_US
dc.subjectIKTen_US
dc.subjectLesingen_US
dc.subjectleseformelenen_US
dc.subjectForeldreen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title«Det var lettere for meg å tenke at jeg bare var dum». En studie om tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)