dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Holkestad, Andreas | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T11:24:12Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T11:24:12Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Skolehverdagen til elever med lese- og skrivevansker kan bli svært utfordrende når elevene ikke får den hjelpen de trenger. Jeg har selv dysleksi, og vet fra erfaring hvor utfordrende det kan være. Dette vekket min interesse for å undersøke tema lese- og skrivevansker nærmere.
Formålet med studien er å belyse hvordan lærere arbeider for å tilpasse undervisningen for elever med lese- og skrivevansker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming, og baserer seg på intervjuer av tre lærere på ulike trinn i skolen.
Studien belyser viktigheten av tilpasset undervisning, da mangelen på tilrettelegging kan gi drastiske konsekvenser for elever med lese- og skrivevansker. Resultatene viser at lærerne har et bredt spekter av tiltak som påvirker elevens skolehverdag på forskjellige måter, både når det gjelder elevens selvtillit og faglig utvikling. Bruken av IKT som verktøy er noe begrenset, noe som kan henge sammen med mangelen på kunnskap og skolens tilgang på ressurser.
Jeg håper at denne studien kan være et bidrag til økt kunnskap og inspirasjon for andre lærere, skoler, og instanser som arbeider med elever med lese- og skrivevansker. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15632 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Lese- og skrivevansker | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Motivasjon og mestring | en_US |
dc.subject | IKT | en_US |
dc.subject | Lesing | en_US |
dc.subject | leseformelen | en_US |
dc.subject | Foreldre | en_US |
dc.subject | Samarbeid | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | «Det var lettere for meg å tenke at jeg bare var dum». En studie om tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |