dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Aspen, Sara Louise | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T11:33:05Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T11:33:05Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd. Relasjonskompetanse er et sentralt begrep i skolen, og jeg anser en lærers relasjonskompetanse som svært viktig, på samme måte som den faglige. Jeg ble motivert til å fordype meg i temaet etter en praksisperiode. I praksisperioden observerte jeg utfordringer i relasjonen mellom lærere og en elev med problematferd. Studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: Hvordan arbeider lærere med å etablere gode relasjoner til elever som oppleves utfordrende?
For å finne svar på forskningsspørsmålet ble intervju brukt som metode for datainnsamling. Datagrunnlaget baserer seg på en heterogen gruppe av tilsammen tre lærere som arbeider på ulike skoler. Lærernes utsagn var nokså like og jeg opplevde at deres tanker omkring relasjonsbygging, og hva de anså som viktig ble gjentatt i intervjuene. Noen sentrale funn var lærernes evne til å vise interesse for elevene og deres liv utenfor skolen. I tillegg ble positivt fokus og et godt samarbeid med elevenes foreldre ansett som viktig. I studien vil funnene presenteres i fire kategorier. Kategoriene jeg kom fram til er som følge: 1: Anerkjennelse og interesse, 2: Humor og positivt fokus, 3: Læringsmiljø og 4: Skole-hjem samarbeid. Funnene viser seg å ha tydelig sammenheng med teori innenfor temaet relasjonskompetanse. Gode relasjoner mellom lærer og elev gir gode forutsetninger for et godt læringsmiljø og en skolehverdag fylt med trivsel, glede og motivasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15635 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Relasjonskompetanse | en_US |
dc.subject | Problematferd | en_US |
dc.subject | Skole | en_US |
dc.subject | Skole-hjem | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | «Ta deg bryet med å lete etter veien inn».
En studie av hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |