Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorAspen, Sara Louise
dc.date.accessioned2019-06-28T11:33:05Z
dc.date.available2019-06-28T11:33:05Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd. Relasjonskompetanse er et sentralt begrep i skolen, og jeg anser en lærers relasjonskompetanse som svært viktig, på samme måte som den faglige. Jeg ble motivert til å fordype meg i temaet etter en praksisperiode. I praksisperioden observerte jeg utfordringer i relasjonen mellom lærere og en elev med problematferd. Studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: Hvordan arbeider lærere med å etablere gode relasjoner til elever som oppleves utfordrende? For å finne svar på forskningsspørsmålet ble intervju brukt som metode for datainnsamling. Datagrunnlaget baserer seg på en heterogen gruppe av tilsammen tre lærere som arbeider på ulike skoler. Lærernes utsagn var nokså like og jeg opplevde at deres tanker omkring relasjonsbygging, og hva de anså som viktig ble gjentatt i intervjuene. Noen sentrale funn var lærernes evne til å vise interesse for elevene og deres liv utenfor skolen. I tillegg ble positivt fokus og et godt samarbeid med elevenes foreldre ansett som viktig. I studien vil funnene presenteres i fire kategorier. Kategoriene jeg kom fram til er som følge: 1: Anerkjennelse og interesse, 2: Humor og positivt fokus, 3: Læringsmiljø og 4: Skole-hjem samarbeid. Funnene viser seg å ha tydelig sammenheng med teori innenfor temaet relasjonskompetanse. Gode relasjoner mellom lærer og elev gir gode forutsetninger for et godt læringsmiljø og en skolehverdag fylt med trivsel, glede og motivasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15635
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectRelasjonskompetanseen_US
dc.subjectProblematferden_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectSkole-hjemen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title«Ta deg bryet med å lete etter veien inn». En studie av hvordan lærere arbeider med å etablere relasjoner til elever med problemadferd.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)