dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Jørgensen, Eskil | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T11:35:08Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T11:35:08Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | I dette kvalitative studiet har jeg forsket på hvordan lærere jobber med relasjoner i skolen, og hvordan lærere vurderer betydningen av gode relasjoner for læring. Jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming gjennom dette prosjektet. Jeg har videre intervjuet fire forskjellige lærere der jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervjuer. Analyseprosessen har omhandlet en åpen, aksial og selektiv koding inspirert av grounded theory. Funnene fra datamaterialet har i sin helhet utgjort fire hovedkategorier: læreren, læringsmiljøet, arbeidsmetoder, relasjoners fokus i samfunnet. Ut ifra de fire hovedkategoriene var det en rekke interessante funn som ble fremhevet. Skole-hjem-samarbeidet og profesjonaliteten til læreren ble blant annet fremhevet som viktige. Læring og læringsmiljøet kom også tydelig fram som viktige temaer å fokusere på i arbeidet med relasjoner. Der arbeid i sosiale sammenhenger ble sett på som viktig i relasjonsdannelse og læring. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15636 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Skolen | en_US |
dc.subject | Sosial | en_US |
dc.subject | Vygotskij | en_US |
dc.subject | Spurkeland | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Relasjonsarbied er et kontinuerlig arbeid, det er ikke gjort over natten. Læreres arbeid med relasjoner i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |