Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.authorVestå, Andreas Ivar
dc.date.accessioned2019-06-28T11:59:45Z
dc.date.available2019-06-28T11:59:45Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer boltrelek gir for utvikling av sosial kompetanse i skolen ved å innta et elevperspektiv. Hensikten med studien er å gi innsikt og forståelse i boltrelek og sosial kompetanse ved å løfte fram elevperspektivet, som ofte blir oversett. Studien er en kvalitativ studie med en hermeneutisk tilnærming. Studiens empiri består at tre fokusgruppeintervjuer med et utvalg på til sammen åtte gutter fra små- og mellomtrinnet. Videre er empirien analysert ved hjelp av temasentrert analysemetode. Analysen viser at elevene ser ulike muligheter og utfordringer med boltrelek i skolen når det gjelder utvikling av sosial kompetanse. Et sentralt funn i studien er at de ulike typene av boltrelek på ulik måte kan bidra til utvikling av sosial kompetanse for elever i skolen. Blant annet kan boltreleken bidra til utvikling i de sosiale ferdighetsdimensjonene ansvarlighet, empati, samarbeid, selvkontroll og selvhevdelse. Elevene opplever også boltreleken som relasjonsbyggende gjennom positive opplevelser, tillit og risikomestring. For at utviklingen av sosial kompetanse skal finne sted er det viktig at skolen tilrettelegger utearealet for boltrelek. I tillegg synes kompetanseheving av skolens personal innen forståelse av boltrelekens kommunikasjon og atferdsmønster, å være hensiktsmessig. Studien indikerer videre at det synes sentralt at elevene, uavhengig av kjønn, får boltreleke ut fra egne preferanser. Slik kan elevene gjennom boltrelek oppleve utvikling av sin sosiale kompetanse ut fra egne forutsetninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15637
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectBoltreleken_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectRelasjoneren_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectUtviklingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleBoltrelek og utvikling av sosial kompetanse – Et elevperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)