Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRosøy Steele, Annfrid
dc.contributor.authorFritzon, Ingvild
dc.date.accessioned2019-06-28T12:02:38Z
dc.date.available2019-06-28T12:02:38Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractFokuset i denne masteroppgaven er bruk av lærebrett i begynneropplæringen, og hvordan lærebrett blir sett på av lærerne som en ressurs i forhold til lese og skriveopplæringa. Jeg har tatt utgangspunkt i småtrinnet da det er her begynneropplæringen i lesing og skriving foregår. Det jeg har funnet ut er at lærerne som deltok i studien så på a) lærebrett i begynneropplæringen som en ressurs i sammenheng med elevenes lese og skriveopplæring. Det kom også frem at b) lærerne opplever at det er enklere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev ved bruk av lærebrett, og det åpner for muligheten til å individualisere ulike deler av undervisningen samtidig som det er lettere å følge dette opp samt ha et godt samarbeid med elevene. Videre fant jeg ut at c) lærerne beskriver mer motiverte elever som opplever mestring i lesing og skriving ved et tidligere tidspunkt enn de tidligere har opplevd. Mer konkret, med bruk av lærebrett i begynneropplæringen opplever lærere jeg har intervjuet at de har fått flere motiverte elever som opplever å skrive så de blir forstått, produserer mer tekst og former pene bokstaver som er lesbare og former ord og setninger. En av mine informanter beskriver bruk av lærebrett i begynneropplæringen som følgende: ”Lærebrettet er blitt et like naturlig verktøy som blyanten – men vi som lærere må passe på at elevene får med seg alle spektre av begynneropplæringen, det vil si å fortsatt se viktigheten med å synge og leke med elevene, klappe stavelser, lese høyt og jobbe med rim og regler, for det er trossalt en 5.åring eller en 6.åring vi har med å gjøre, og et lærebrett kan ikke erstatte disse verdiene som ligger til grunn for å kunne drive best mulig begynneropplæring”.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15638
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectLærebretten_US
dc.subjectiPad i skolenen_US
dc.subjectBegynneropplæringen_US
dc.subjectLese- og skriveopplæringen_US
dc.titleHvordan lærere opplever bruk av lærebrett i begynneropplæringen i lesing og skriving. En masteroppgave om bruk av lærebrett i begynneropplæringen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)