Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel Elise
dc.contributor.advisorDanielsen, Karin Helene
dc.contributor.authorMyrhaug Hansen, Martin
dc.contributor.authorFjellseth, Daniel Jacob
dc.date.accessioned2019-06-28T12:05:06Z
dc.date.available2019-06-28T12:05:06Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractVi ser nødvendigheten av forskning på området vurdering i kroppsøving, med spesielt fokus på mellomtrinnet. Vi har etter flere perioder i praksis observert ulike vurderingspraksiser blant lærere, noe som har vekket vår nysgjerrighet i lærerutdanningen. Formålet med vår studie er å undersøke hvilke vurderingspraksiser utdannede kroppsøvingslærere anvender på mellomtrinnet. Vårt inntrykk er at kroppsøvingsfaget har en lav status i utdanningen og skolene nedprioriterer faget. Vurdering er noe som skjer hele tiden i skolehverdagen, både bevisst og ubevisst, og er derfor også en sentral del av en kroppsøvingslærers arbeid. Elevene har krav på vurdering, og vurdering spiller en sentral rolle i elevenes utvikling. Lærerne er pålagt å følge styringsdokumenter som gir føringer for hva vurderingen skal innebære. Vårt forskningsprosjekt er gjennomført som en kvalitativ studie, med en hermeneutisk tilnærming til datamaterialet, samt sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Vi har intervjuet fire utdannede kroppsøvingslærere, en kvinnelig og tre mannlige. Informantene har ulik arbeidserfaring, fra relativt nyutdannede og opp til 20 år i yrket. Studiens sentrale funn er at vurderingspraksisen lærerne driver er nokså lik, men de har ulikt fokus. Årsaker er «diffuse» kompetansemål og ulik arbeidserfaring. De arbeider og gjennomfører vurderingen i tråd med styringsdokumentene. Funnene viser at det er utfordringer knyttet til tolkning av kompetansemål og opplæringslovens strenge føringer i vurderingsarbeidet. Dersom lærere har utdanning i faget, opparbeider seg god vurderingskompetanse og god vurderingspraksis, samt erfaringer i faget, kan dette gi elevene forutsetninger for livslang bevegelsesglede.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15639
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectVurderingspraksisen_US
dc.subjectMellomtrinneten_US
dc.subjectLivslang bevegelsesgledeen_US
dc.subjectBevegelsesgledeen_US
dc.subjectFormativ vurderingen_US
dc.subjectSummativ vurderingen_US
dc.subjectTilbakemeldingeren_US
dc.subjectUnderveisvurderingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title"Vær så god ungdomsskolen, her har dere en elev med livslang bevegelsesglede." - En studie om vurdering i kroppsøving på mellomtrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)