Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorSolvang, Line Birgitte
dc.date.accessioned2019-07-03T14:44:03Z
dc.date.available2019-07-03T14:44:03Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: På hvilke måter kan norsklærerens underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? Formålet med prosjektet har vært å undersøke norsklæreres erfaringer med formative vurderinger på elevers tekster, og hvilke erfaringer lærerne har med elevenes utvikling av metaspråklig kompetanse. Casestudien tar utgangspunkt i empiri gjennom en miks av intervju og innsamling av lærerkommentarer på elevtekster. Kombinasjonen av metodene førte til et større perspektiv av utfordringer norsklærerne møtte på i formative vurderingssituasjoner da lærerkommentarene i elevtekstene og elevtekstene i seg selv avslørte flere av momentene lærerne reflekterte rundt i intervjuene. Resultatet av undersøkelsen viser at lærerne opplever flere utfordringer knyttet til underveisvurderinger. For at lærerens skriftlige kommentarer skal fremme den enkelte elevs skrivekompetanse må læreren ha kunnskap om og relasjon til eleven for å vite hvilken tilbakemelding eleven har behov for underveis i skriveprosessen. Studien viser også at høytpresterende elever er utfordrende å gi fremovermeldinger av konstruktiv art. Norsklærernes refleksjoner i intervjuene viser også at modellerende skriveopplæring er essensiell i elevens utvikling av metaspråklig kompetanse og dermed også et viktig ledd i utviklingen av elevens skrivekompetanse. Lærerkommentarene i elevenes tekstutkast viser at eleven har behov for å kunne besitte en metaspråklig kompetanse for å kunne nyttiggjøre seg av kommentarene, og dermed er det også viktig å drive innlæring av metaspråk i skriveundervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15671
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectNorsken_US
dc.subjectVurdering for læringen_US
dc.subjectFormativ vurderingen_US
dc.subjectSkriveopplæringen_US
dc.subjectProsessorientert skrivingen_US
dc.subjectSkrivefaseren_US
dc.subjectFormative assessmenten_US
dc.subjectSkriveaksjonen_US
dc.subjectFeedbacken_US
dc.subjectFunksjonell responsen_US
dc.subjectMetaspråken_US
dc.subjectKasusstudieen_US
dc.subjectUnderveisvurderingen_US
dc.subjectSkriftlig underveisvurderingen_US
dc.subjectElevresponsen_US
dc.subjectFeed forwarden_US
dc.subjectTilbakemeldingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titlePå hvilke måter kan norsklærernes underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? En kvalitativ kasusstudie om underveisvurderingens kraft.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)