Matematisk kompetanse - hvordan vurderer man det? En kvalitativ studie av matematikklæreres summative vurderingspraksis på ungdomstrinnet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15672Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne avhandlingen er et resultat av en kvalitativ studie med en induktiv temaanalyse. Formålet med studien var å finne ut hvordan summativ vurdering i matematikk på ungdomstrinnet foregår. Vårt fokus innenfor temaet vurdering var summativ vurdering og kompetanse.
Metoden vi brukte for innhenting av data var intervju, med en teknisk del som ga grunnlag for en kvantitativ tilleggsanalyse som ble brukt som sammenligningsgrunnlag. Den helhetlige analysen ble utført med en induktiv temaanalyse. Drøftingen ble gjort ved hjelp av læreplanen, teori om tilnærming til matematikkfaget, henholdsvis Skemp, Hiebert og Lefevre og Blomhøj, kompetansemodeller fra Niss og Kilpatrick og forskning om vurdering, herunder Wiliam og Suurtamm.
Vi fant fire tema. Temaene beskriver ulike typer av tilnærminger til hvordan lærere driver sin vurderingspraksis. Vi har valgt å kalle dem lærertyper. Disse er Den tradisjonelle lærertypen, den progressive lærertypen, den letende lærertypen og den eksperimenterende lærertypen.
Det er veldig stor variasjon i hvordan lærere praktiserer summativ vurdering i matematikk. Det er mangel på føringer for hvordan dette skal foregå og det blir opp til den enkelte lærer hvilke metoder en skal bruke. Felles for feltet vi undersøkte var at alle lærerne hadde samme oppfatning av hva som burde vektlegges i arbeid med standpunktkarakter. De ønsker alle at elevene skal få god evne til problemløsning og et mindre fokus på å memorere regler og metoder.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: