dc.contributor.advisor | Höper, Jan | |
dc.contributor.advisor | Killengreen, Siw Turid | |
dc.contributor.author | Misje Haugrønning, Torstein | |
dc.contributor.author | Dagsland Knutsen, Johannes | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T11:32:13Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T11:32:13Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Studien omhandler utvikling av et case-basert undervisningsopplegg, der målet var å få elever til å gjøre risikovurderinger før- og under praktisk arbeid på laboratoriet. I undervisningsopplegget fikk elevene presentert en fiktiv fortelling om noen sølte kjemikalier inne på laboratoriet. Elevenes oppgave var å finne ut hvilke kjemikalier som var sølt og hvilke sikkerhetstiltak som var nødvendig. To elevgrupper deltok i studien, én fra Troms fylke og én fra Tromsø kommune. Gjennomføringen av undervisningsoppleggene fant sted på Nordnorsk Vitensenter i Tromsø i samarbeid med tilhørende vitensenterpedagoger. Mellom første og andre gjennomføring gjorde vi endringer på undervisningsopplegget, med hensikt å få elevene til å gjøre risikovurderinger.
Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i videoobservasjon og intervju av 4 grupper á 3 elever, to grupper per klasse. Intervjuene ble gjennomført etter endt undervisning for to grupper, og dagen etter for to grupper. Resultatene viser at endringene førte til at elevene levde seg inn i casen og arbeidet med oppgavene på en hensiktsmessig måte slik at de fikk vist kompetanse i å vurdere risiko. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15677 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | Case-basert undervisning | en_US |
dc.subject | Risikovurdering | en_US |
dc.subject | HMS | en_US |
dc.subject | Design-basert forskning | en_US |
dc.subject | Undervisningsdesign | en_US |
dc.subject | Utforskende arbeidsmåter | en_US |
dc.subject | Naturfagsundervisning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Case-basert naturfagundervisning - risikovurdering på laboratoriet. Hvordan kan case-basert naturfagundervisning designes med mål om å få elever til å gjøre risikovurderinger? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |