Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15679Dato
2019-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland.
Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvilke erfaringer har lærere med kulturelt mangfold i samfunnsfag?
For å spisse inn forskningen lagde vi tre underspørsmål. Disse var som følger: 1) Hvordan forstår samfunnsfagslærere kulturbegrepet og kulturelt mangfold? 2) Hvilken rolle har samfunnsfaget knyttet til kulturelt mangfold? 3) Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med kulturelt mangfold i samfunnsfag?
I dette studiet har vi funnet at våre informanter hadde ulike erfaringer med begrepet kultur. De hadde ulike forståelser av kultur, hvor spennet gikk fra en hverdagslig til en mer samfunnsvitenskapelige forståelse. Til tross for at det eksisterte ulike forståelser hos informantene i dette studiet, har vi funnet ut at de i stor grad bruker de samme metodene i undervisning tilknyttet kulturelt mangfold i samfunnsfag. Metodene som ble mest omtalt var dialog, diskusjon og rollespill. Disse ble løftet frem som godt egnet av informantene i dette arbeidet. Vi har også funnet ut at informantene i dette studiet mente at samfunnsfaget hadde en sentral rolle i arbeid med kulturelt mangfold i skolen. De argumenterte for dette med blant annet at faget har mange temaer som er knyttet til kulturelt mangfold, og at kulturelt mangfold var en del av alle fagets hovedområder.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Kunnskapsbehov av betydning for mattrygghet og biologisk mangfold. Oppsummering fra VKMs vitenskapelige uttalelser i perioden 2005 – 2015
Andersen, Lene Frost; Elvevoll, Edel Oddny; Hemre, Gro Ingunn; Hjeltnes, Brit; Hofshagen, Merete; Iversen, Per Ole; Krogdahl, Åshild; Källqvist, Torsten; Rafoss, Trond; Skaar, Ida; Skåre, Janneche Utne; Sorteberg, Hilde-Gunn Opsahl; Steffensen, Inger-Lise; Vandvik, Vigdis; Wasteson, Yngvild; Alexander, Jan (Research report; Forskningsrapport, 2016)Målet med denne rapporten er å synliggjøre kunnskapsbehov som er viktige for å sikre trygg mat og opprettholdelse avbiologisk mangfold i årene som kommer.Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) utarbeider og kommunisereruavhengige, vitenskapelige uttalelser, blant annet risikovurderinger og nytte-risikovurderinger. Hovedmålet til VKM er å sikre trygg mat og opprettholdelse av biologisk mangfold. -
Mangfold i klasserommet - berikelse og utfordring : en kvalitativ undersøkelse om elevmangfold i skolen og krav til lærerens kompetanse for å møte dette
Solberg, Ane Rebekka (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-01)Fellesskap versus individ: Hvordan påvirker mangfoldet i klassen elevenes rett til tilpasset opplæring, og hvilke krav til kompetanse stiller dette til læreren? Jeg har i denne forbindelse sett på skolehistorie og forskning om den inkluderende skole, tilpasset opplæring og spesialundervisning, samt tatt utgangspunkt i noen pedagogiske og spesialpedagogiske problemområder som kan finnes i en skoleklasse. -
Mangfold, skjønn og formalisering i kulturminnevernet
Nesheim, Olaug Hana (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 1999)