Show simple item record

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorMikkelsen, Line Elisabeth
dc.date.accessioned2019-07-04T11:49:15Z
dc.date.available2019-07-04T11:49:15Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser problemstillingen: “Hvordan reflekter et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan brukes lesestrategier til digitale tekster?”. Bakgrunnen for prosjektet er hvordan digital lesing er blitt en stor del av skolehverdagen. Både grunnleggende ferdigheter I lesing og digitale ferdigheter trekker inn digital lesing som en del av hva norske elever skal kunne. Hensikten med studien ble å se på hvordan lærere reflekterer rundt bruken av digitale og papirbaserte medium og hvordan det påvirker lesesituasjonen. Lesing som grunnleggende ferdighet legger også vekt på bruk av lesestrategier under lesingen, også ved lesing av digitale tekster. Derfor var et videre fokus hvordan lærere bruker lesestrategier til digitale tekster. For å få tak I refleksjonene til lærerne, brukte jeg intervju som metode for datainnsamlingen. Refleksjonene lærerne kom med omhandlet hvordan distraksjoner ved digitale tekster stjeler fokus I undervisningen, hvordan lesemåten endrer seg når man leser digitalt og de trakk frem kildekritikk som en viktig kompetanse å lære elevene. Videre hadde alle informantene et sterkt forhold til lesestrategier, men brukte ikke lesestrategier til digitale tekster. De ser verdien av at det utvikles noen lesestrategier som er mer tilpasset digitale tekster, for de lesestrategiene som finnes nå er I stor grad tilpasset papirbaserte tekster og tar ikke hensyn til kompleksiteten som digital lesing av digitale tekster kan være.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15681
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleEt utvalg læreres refleksjoner omkring digital lesing. Hvordan reflekterer et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan bruker de lesestrategier til digitale tekster?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)