dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Mikkelsen, Line Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T11:49:15Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T11:49:15Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser problemstillingen: “Hvordan reflekter et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan brukes lesestrategier til digitale tekster?”. Bakgrunnen for prosjektet er hvordan digital lesing er blitt en stor del av skolehverdagen. Både grunnleggende ferdigheter I lesing og digitale ferdigheter trekker inn digital lesing som en del av hva norske elever skal kunne. Hensikten med studien ble å se på hvordan lærere reflekterer rundt bruken av digitale og papirbaserte medium og hvordan det påvirker lesesituasjonen. Lesing som grunnleggende ferdighet legger også vekt på bruk av lesestrategier under lesingen, også ved lesing av digitale tekster. Derfor var et videre fokus hvordan lærere bruker lesestrategier til digitale tekster. For å få tak I refleksjonene til lærerne, brukte jeg intervju som metode for datainnsamlingen.
Refleksjonene lærerne kom med omhandlet hvordan distraksjoner ved digitale tekster stjeler fokus I undervisningen, hvordan lesemåten endrer seg når man leser digitalt og de trakk frem kildekritikk som en viktig kompetanse å lære elevene. Videre hadde alle informantene et sterkt forhold til lesestrategier, men brukte ikke lesestrategier til digitale tekster. De ser verdien av at det utvikles noen lesestrategier som er mer tilpasset digitale tekster, for de lesestrategiene som finnes nå er I stor grad tilpasset papirbaserte tekster og tar ikke hensyn til kompleksiteten som digital lesing av digitale tekster kan være. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15681 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Et utvalg læreres refleksjoner omkring digital lesing. Hvordan reflekterer et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan bruker de lesestrategier til digitale tekster? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |