dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Frydenlund, Erlend | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T12:36:27Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T12:36:27Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et utvalg norsklærere på mellomtrinnet benytter tilbakemelding og underveisvurdering i et prosessorientert skriveløp for å utvikle elevens skrivekompetanse. Studien er gjennomført som en casestudie. To lærere ble intervjuet og observert i klasserommet. I tillegg ble til sammen 32 elevtekster med lærerens kommentarer samlet inn og analysert ved hjelp av dokumentanalyse. Funnene i denne studien viser at begge lærerne fremmer en forståelse av underveisvurdering og gode tilbakemeldinger som i stor grad samsvarer med eksisterende teori, til tross for noe ulikt fokus, praksis og individuelle forskjeller. Lærerne opplyser under intervjuene at de bruker å formidle oppgavens kriterier, formål og mottaker i førskrivefasen, men bare en lærer gjør det, da den andre kun presenterer kriterier. Lærerne mener gode tilbakemeldinger motiverer elevene til videre skriving, ved å si noe om hva som var bra og hva de kan gjøre videre i skriveprosessen. Begge lærerne gjør dette i praksis, men den ene læreren gjør dette i større grad enn den andre. Når det gjelder tilrettelegging av underveisvurdering i arbeid med skriveoppgaver, mener begge lærerne at det er viktig å tilrettelegge for underveisvurdering, men bare en av dem forteller at hun gjør det i praksis. Funnene viser at omtrent 70 % av alle tilbakemeldingene er på oppgavenivå hos begge lærerne, og at de i mindre grad gir tilbakemeldinger på strategier og prosesser som elevene kan bruke for å forbedre tekstene sine. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15686 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | Tilbakemelding | en_US |
dc.subject | Formativ vurdering | en_US |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | Respons | en_US |
dc.subject | Tilbakemeldingspraksis | en_US |
dc.subject | Underveisvurdering | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | "Tilbakemeldinger, noe mer enn bare 'bra'". En casestudie av læreres underveisvurdering av elevtekster | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |