dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Mikkelsen, Daniel | |
dc.contributor.author | Johansen, Glenn Tommy | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T12:42:43Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T12:42:43Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene.
Denne studien tar utgangspunkt i en konstruktivistisk kunnskapssyn, og vi har benyttet oss av generisk kvalitativ metode. Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av semistrukturerte intervju av seks matematikklærere på ungdomsskolen. Videre ble dataene transkribert og kodet, og det ble gjort en tematisk analyse av dataene for å finne ulike funn.
Gjennom analysen og drøftingen har vi funnet ut at det er sammenheng mellom våre informanters oppfatning av matematikk og ligninger, og deres undervisning. Vi har også funnet ut at de fleste lærerne i vår studie mener at en undervisning som fremmer konseptuell forståelse er mest hensiktsmessig i undervisningen i emnet ligninger. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15687 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | oppfatninger | en_US |
dc.subject | ligninger | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |