dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.advisor | Lauritzen, Lise-Mari | |
dc.contributor.author | Pedersen, Lasse Østnes | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T12:46:34Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T12:46:34Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om skriving i wiki. Oppgaven fokuserer i hovedsak på tre tema: motivasjon, skriving og digitale ferdigheter. Studien blir kategorisert som en kasusstudie og datainnsamlingen har foregått gjennom observering av en femteklasse og elevintervju. Problemstillingen min er: Hva skjer når en femteklasse får skrive i wiki for første gang? I tillegg har jeg formulert et forskningsspørsmål som lyder slik: Hvordan kommer motivasjon til uttrykk i løpet av skriveprosessen?
I løpet av én uke gjennomførte en klasse på femte trinn et wikiprosjekt for første gang. I hver norsktime jobbet de med å skrive forskjellige tekster i det digitale samskrivingsverktøyet wiki. Det meste av arbeidet foregikk på datamaskin. I wikien opprettet de et fiktivt lokalsamfunn der hver elev fikk sin karakter. Elevene fikk deretter skrive om karakteren sin, i tillegg til at de skrev om andre personer og steder i lokalsamfunnet. Elevene fikk frie tøyler når det kom til skrivingen, og de fikk selv velge både tema og sjanger. I løpet av prosjektuka fokuserte jeg på å finne ulike uttrykk for motivasjon hos elevene.
Funnene viser at det er flere aspekt ved wikiprosjekt som kan bidra til motivasjon hos elevene. Bruk av datamaskin, elevenes selvbestemmelse og elevenes samarbeid kom fram som det mest motiverende. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15688 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | Norsk | en_US |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Wiki | en_US |
dc.subject | Wikiprosjekt | en_US |
dc.subject | Digitale ferdigheter | en_US |
dc.subject | Skriving | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | IKT | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Wiki som motivasjonskilde for skriving. Om motivasjon, skriving og digitale ferdigheter på mellomtrinnet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |