Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorMoe, Guro Mariann
dc.date.accessioned2019-07-05T10:46:24Z
dc.date.available2019-07-05T10:46:24Z
dc.date.issued2019-05-13
dc.description.abstractProblemstillingen i denne oppgaven er " Hva kjennetegner de matematiske forklaringstypene til 1. trinnselever med stort læringspotensial i matematikk". Hensikten med prosjektet er å beskrive og kategorisere kjennetegn ved matematiske forklaringer gitt av 1. trinnselever med stort læringspotensial for å få en bedre forståelse av hva slags matematiske forklaringer disse elevene bruker og hvilke forskjeller og likheter det er mellom forklaringene. Studien har en kvalitativ tilnærming hvor oppgavebasert intervju er brukt som metode. Med utgangspunkt i ti intervjuer, brukte jeg en rettet innholdsanalyse og forhåndsdefinerte koder basert på Levenson (2010) sine kategorier praktisk-baserte og matematikkbaserte forklaringer. Gjennom analysen har jeg utviklet to kategorier innenfor de praktisk-baserte forklaringene; (1) forklaringer som ikke inkluderer matematiske egenskaper og definisjoner og (2) matematiske forklaringer som inkluderer matematiske egenskaper og/eller definisjoner. Innenfor kategorien forklaringene som inkluderer matematiske egenskaper og/eller definisjoner har jeg videre utviklet tre underkategorier utfra hvorvidt språk eller hjelpemiddel er bærende element for meningsinnholdet i forklaringen. De tre kategoriene er (1) forklaringer der hjelpemiddel er bærende element, (2) forklaringer der språk og hjelpemiddel er bærende element og (3) forklaringer der språk er bærende element. Selv om denne undersøkelsen viste at elevene jeg intervjuet også ga matematikkbaserte forklaringer, viste ikke analysen like store nyanser i denne kategorien som i praktisk-baserte forklaringer og jeg har dermed ikke utviklet noen underkategorier i denne kategorien. Kategoriene jeg har utviklet nyanserer og detaljerer Levenson (2010) sin todelte oppdeling av forklaringstyper ved å vise at de praktisk-baserte forklaringene kan inkludere og ikke inkludere matematiske egenskaper og definisjoner og at det i ulike grad er språk eller hjelpemiddel som er bærende element for det matematiske meningsinnholdet. Resultatene fra min undersøkelse viser at elevene med stort læringspotensial som deltok i min undersøkelse i stor grad tok i bruk matematiske egenskaper og definisjoner i sine forklaringer, men det var variasjon hvorvidt språk og/eller hjelpemiddel var bærende element i forklaringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15708
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectmatematisk forklaringen_US
dc.subjectelever med stort læringspotensialen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleMatematiske forklaringstyper. Kjennetegn på matematiske forklaringstyper til 1. trinnselever med stort læringspotensialen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)