dc.contributor.advisor | Skagen, Kaare | |
dc.contributor.advisor | Kraft, Siv Ellen | |
dc.contributor.author | Andreassen, Bengt-Ove | |
dc.date.accessioned | 2008-08-19T10:54:39Z | |
dc.date.available | 2008-08-19T10:54:39Z | |
dc.date.issued | 2008-06-26 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen viser hvordan tre innføringsbøker i religionsdidaktikk synes å forvalte en dominerende fagforståelse i den religionsdidaktiske diskursen ved å være institusjonalisert gjennom å være pensumlitteratur og anbefalt litteratur på ressursstedet KRLnett.no. Disse legger til grunn en empatisk og harmoniserende religionsforståelse og bygger på reform- og sosialpedagogikk i sitt elevsentrerte kunnskapssyn. De andre innføringsbøkene skiller seg vesentlig fra de andre gjennom enten å ha et teosentrisk perspektiv eller være orientert mot religionsvitenskap og å være fag- og stofforientert.
Videre argumenteres det for at den religionsdidaktiske diskursen preges av en fagtenkning som har utspring i en teologisk orientert religionsdidaktikk. Vektlegging av at religion skal knyttes til elevens personlige vekst og utvikling er tydelig. Det fører også til at religionslærerrollen hovedsakelig konstrueres rundt en form for relasjonskompetanse i større grad enn fagkunnskap. I måten religion knyttes til elevens personlige vekst og utvikling, sammen med religionslærerens relasjonskompetanse, står en religionsundervisning designet etter en slik fagforståelse i fare for å bli en terapeutisering. | en |
dc.format.extent | 3771593 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.isbn | 978-82-91636-82-5 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1570 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_1343 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2008 The Author(s) | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Kristendomskunnskap: 152 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | religionsdidaktikk | en |
dc.subject | religionspedagogikk | en |
dc.subject | religionsundervisning | en |
dc.subject | religionsforståelser | en |
dc.subject | lærebokanalyse | en |
dc.subject | religion og samfunn | en |
dc.subject | religion og skole | en |
dc.title | “Et ordinært fag i særklasse” : en analyse av fagdidaktiske perspektiver i innføringsbøker i religionsdidaktikk | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en |