dc.contributor.advisor | Pettersen, Geir Olaf | |
dc.contributor.author | Nilssen, Mette | |
dc.date.accessioned | 2019-07-05T10:57:35Z | |
dc.date.available | 2019-07-05T10:57:35Z | |
dc.date.issued | 2019-05-16 | |
dc.description.abstract | Tidlig algebra – Kjennetegn på tilnærminger 3.trinnselever har til mønstergeneralisering, er en deskriptiv kvalitativ case-studie om yngre elevers prosess mot algebraisk generalisering gjennom oppgavebasert intervju. Elevene fikk oppgaver med voksende mønster satt i en kontekst de kunne kjenne igjen, der en plante vokser med to blader hver dag. Elevene ble invitert først til å finne antall blader på dag 4 gjennom en rekursiv tilnærming, og de deretter over på dag 10, dag 100 og dag ”n”. I tillegg ble de invitert til å knytte regneuttrykk til hver dag. Oppgavene ble plassert i en ”regneramme” som fungere som en tabell, for å gi yngre elever et ryddig oppsett som skulle være en visuell støtte i prosessen. Det var lagt opp til at oppgavene skulle løses i samarbeid med en medelev, og forsker som støtte i den matematiske samtalen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15711 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.title | Tidlig algebra. Kjennetegn på 3. trinnselevers tilnærming til mønstergeneralisering | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |