Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.authorNilssen, Mette
dc.date.accessioned2019-07-05T10:57:35Z
dc.date.available2019-07-05T10:57:35Z
dc.date.issued2019-05-16
dc.description.abstractTidlig algebra – Kjennetegn på tilnærminger 3.trinnselever har til mønstergeneralisering, er en deskriptiv kvalitativ case-studie om yngre elevers prosess mot algebraisk generalisering gjennom oppgavebasert intervju. Elevene fikk oppgaver med voksende mønster satt i en kontekst de kunne kjenne igjen, der en plante vokser med to blader hver dag. Elevene ble invitert først til å finne antall blader på dag 4 gjennom en rekursiv tilnærming, og de deretter over på dag 10, dag 100 og dag ”n”. I tillegg ble de invitert til å knytte regneuttrykk til hver dag. Oppgavene ble plassert i en ”regneramme” som fungere som en tabell, for å gi yngre elever et ryddig oppsett som skulle være en visuell støtte i prosessen. Det var lagt opp til at oppgavene skulle løses i samarbeid med en medelev, og forsker som støtte i den matematiske samtalen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15711
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.titleTidlig algebra. Kjennetegn på 3. trinnselevers tilnærming til mønstergeneraliseringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)