Læreres erfaringer med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15788Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjørstad, MaritSammendrag
Sammendrag
Temaet for denne studien er selektiv mutisme i skolen. Jeg har gjennomført et nettbasert intervju med 8 lærere fra forskjellige steder i Norge. Problemstillingen var:
Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme?
Den teoretiske bakgrunnen er fra både norsk og utenlandsk litteratur og forskning.
Det anbefales i litteraturen å jobbe med å skape et trygt skolemiljø for eleven, samtidig som man jobber systematisk med å få barnet gradvis ut av sin taushet. Forskning viser at tidlig innsats gir best resultater.
Undersøkelsen viser at nesten alle lærerne mente at de ikke hadde fått tilstrekkelig veiledning, og at de i stor grad selv måtte finne informasjon om tilrettelegging for elever med selektiv mutisme. De fleste lærerne beskrev tiltak som var med på å gi eleven et trygt skolemiljø.
Det var få lærere som oppga at de jobbet systematisk over tid for å få barnet ut av sin taushet. Dette viser at det er behov for mer kompetanse om selektiv mutisme, og kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge i skolen for disse barna.
Selv om lærerne i min undersøkelse så på mangel på veiledning som en utfordring, hadde de likevel prøvd ut forskjellige tiltak for å hjelpe sine elever på best mulig måte. Jeg håper at denne masteroppgaven kan gi andre lærere noen ideer til hvordan de kan tilrettelegge i skolen for sine elever med selektiv mutisme. I tillegg håper jeg at det er flere logopeder som blir nysgjerrig på disse tause barna og som ønsker å lære mer og bli fagpersoner på området.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: