Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Torbjørn
dc.contributor.authorAannerud, Nanne
dc.date.accessioned2019-07-24T09:13:53Z
dc.date.available2019-07-24T09:13:53Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractProblemstillingen er: hvordan lede implementering av LINK i egen organisasjon? Gjennom aksjonsforskning har forsker aktivt deltatt i implementering av et undervisningsopplegg som heter Livsmestring I Norske Klasserom (LINK) i egen organisasjon. Gjennom fire aksjoner sammen med lærere og ledere ble det empiriske materialet samlet inn. Empiri sees i lys av teori om ledelse, lærende organisasjon, implementeringsteori og translasjonsteori. Funn indikerer at det å lede implementeringsprosess i egen organisasjon kan være kompleks og sammensatt. På Sommerlund skole handler dette både om at leder må kunne å legge til rette for og systematisere implementeringsprosessen og samtidig sørge for at det gis tid og rom for samarbeid, kreativitet og læring, individuelt og kollektivt. Aksjonsforskning handler om å om å forbedre praksis (Madsen, 2016) og som aksjonsforsker hadde jeg en mulighet til å kombinere forskning med implementeringsprosessen av LINK. Som aksjonsforsker kunne jeg delta aktivt i implementeringsprosessen samtidig som jeg kunne bidra til forbedring av praksis i egen organisasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15789
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectImplementeringen_US
dc.subjecttranslasjonsteorien_US
dc.subjectOversettelseen_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.subjectOrganisasjonen_US
dc.subjectlede lærers læringen_US
dc.subjectElevsentrert ledelseen_US
dc.subjectklasseromen_US
dc.subjectoversettelsesteorien_US
dc.subjectledelse som vitenskapen_US
dc.subjectLedelse som kunsten_US
dc.subjectledelsesteorien_US
dc.subjectLINKen_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.subjectAksjonsforskeren_US
dc.subjectAksjonsforsker i egen organisasjonen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.titleLivsmestring i Norske klasserom. Fra idè til virkelighet - i et lederperspektiv.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)