Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Nils Ole
dc.contributor.authorHalvorsen, Kristin Bjørnsdatter
dc.contributor.authorEvjen, Beate
dc.date.accessioned2019-07-24T09:34:22Z
dc.date.available2019-07-24T09:34:22Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractVår forskning handler om krenkende språkbruk blant barn og unge. Forskningens grunnpilar ser på ledelse av endrings- og transformeringsprosesser i organisasjonen og hvordan skoleleders fokus på arbeid med danning basert på felles verdigrunnlag kan bidra til større bevisstgjøring i forhold til krenkende språkbruk. Vårt forskerfokus er på hvilke ledergrep og muligheter skolen har for å forebygge og stoppe krenkende språkbruk. Utgangspunktet for valg av tema var innføring av nytt kapittel i opplæringsloven § 9A og vedtatt ny overordnet del av læreplanen. Vi ønsket å få større kunnskap og innsikt omkring krenkende språkbruk i skolen, og gjennom vår forskning danne oss nye perspektiver og ideer for hvordan vi kunne endre ledelsen av det forebyggende arbeidet ved egne enheter. Vi ønsket svar på om vi bygget vår sannhet på et personlig virkelighetsbilde eller mestret vi vår profesjonalitet og ledergrep basert på teori og forskning. Problemstillingen vår er: Hvordan kan skoleleder legge til rette for forebyggende arbeid rundt krenkende språkbruk i skolen? Forskningen vår har en kvalitativ tilnærming og våre empiriske funn er samlet inn gjennom semistrukturerte informant- og fokusgruppeintervju. Forskningen er en tverrsnittstudie som beskriver virkeligheten på et gitt tidspunkt. Empirien ble fortolket med et hermeneutisk forskerblikk og i lys av teorier omkring språket vårt, krenkelser, sosial læring og utvikling, hovedstrømmer innenfor vitenskapsteori, perspektiver som forståelsesform, transformering av perspektiver i synet på ledelse og teorier omkring ledelse og organisasjonens læring og hukommelse. Vår forskning viser at krenkende språkbruk er et utbredt fenomen i skolen og samfunnet. Skoleledelsen, ansatte og elever opplever krenkende språkbruk som en utfordring det er vanskelig å forebygge på grunn av ulik forståelse og manglende felles håndtering. For å forebygge det krenkende språket og skape endring som fører til forbedring av praksis, er sentrale begrep transformering av perspektiver, ledelse av organisasjonens læring og hukommelse gjennom arbeid med språklig bevissthet, danning basert på et felles verdigrunnlag og samarbeid utenfor skolegrensen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15791
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"Jeg køddet bare" - da betyr det jo ingenting...: Om krenkende språkbruk og ledergrep for å forebygge krenkelser i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)