dc.contributor.advisor | Nilsen, Nils Ole | |
dc.contributor.author | Halvorsen, Kristin Bjørnsdatter | |
dc.contributor.author | Evjen, Beate | |
dc.date.accessioned | 2019-07-24T09:34:22Z | |
dc.date.available | 2019-07-24T09:34:22Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Vår forskning handler om krenkende språkbruk blant barn og unge. Forskningens grunnpilar ser på ledelse av endrings- og transformeringsprosesser i organisasjonen og hvordan skoleleders fokus på arbeid med danning basert på felles verdigrunnlag kan bidra til større bevisstgjøring i forhold til krenkende språkbruk. Vårt forskerfokus er på hvilke ledergrep og muligheter skolen har for å forebygge og stoppe krenkende språkbruk.
Utgangspunktet for valg av tema var innføring av nytt kapittel i opplæringsloven § 9A og vedtatt ny overordnet del av læreplanen. Vi ønsket å få større kunnskap og innsikt omkring krenkende språkbruk i skolen, og gjennom vår forskning danne oss nye perspektiver og ideer for hvordan vi kunne endre ledelsen av det forebyggende arbeidet ved egne enheter. Vi ønsket svar på om vi bygget vår sannhet på et personlig virkelighetsbilde eller mestret vi vår profesjonalitet og ledergrep basert på teori og forskning.
Problemstillingen vår er: Hvordan kan skoleleder legge til rette for forebyggende arbeid rundt krenkende språkbruk i skolen?
Forskningen vår har en kvalitativ tilnærming og våre empiriske funn er samlet inn gjennom semistrukturerte informant- og fokusgruppeintervju. Forskningen er en tverrsnittstudie som beskriver virkeligheten på et gitt tidspunkt. Empirien ble fortolket med et hermeneutisk forskerblikk og i lys av teorier omkring språket vårt, krenkelser, sosial læring og utvikling, hovedstrømmer innenfor vitenskapsteori, perspektiver som forståelsesform, transformering av perspektiver i synet på ledelse og teorier omkring ledelse og organisasjonens læring og hukommelse.
Vår forskning viser at krenkende språkbruk er et utbredt fenomen i skolen og samfunnet. Skoleledelsen, ansatte og elever opplever krenkende språkbruk som en utfordring det er vanskelig å forebygge på grunn av ulik forståelse og manglende felles håndtering. For å forebygge det krenkende språket og skape endring som fører til forbedring av praksis, er sentrale begrep transformering av perspektiver, ledelse av organisasjonens læring og hukommelse gjennom arbeid med språklig bevissthet, danning basert på et felles verdigrunnlag og samarbeid utenfor skolegrensen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15791 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | "Jeg køddet bare" - da betyr det jo ingenting...: Om krenkende språkbruk og ledergrep for å forebygge krenkelser i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |