ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målt fysisk aktivitetsnivå i tre barnehager sommer og vinter

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15856
Thumbnail
View/Open
article.pdf (699.3Kb)
Publisher`s version (PDF)
Date
2019-02-01
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Danielsen, Karin Helene; Mathisen, Gunnar; Stålesen, Jarle Hansen
Abstract
Bakgrunn: Studier nasjonalt og internasjonalt indikerer at barn i alderen tre til fem år ikke oppnår retningslinjene for anbefalingene (2014) om minimum 60 minutter med moderat til høy fysisk aktivitet (MVPA) per dag. Studiens hovedmål var å undersøke fysisk aktivitetsnivå hos barnehagebarn i tre barnehager i alderen tre til fem år i en periode om vinteren og en periode om våren/sommeren.

Metode: Fysisk aktivitet ble målt i barnehagetiden fra mandag til onsdag med aktivitetsmåleren Actigraph GT3X. Aktivitetsnivået ble kategorisert ut fra antall akselerometer- tellinger/min, hvor hovedvariabelen var tid i moderat til høy fysisk aktivitet (MVPA), det vil si over 2000 tellinger/min.

Resultater: 64 % av barna nådde Helsedirektoratets anbefalinger på vinteren (n=66) og 50 % på sommeren (n=54). Aktivitetsnivået viste stor variasjon mellom barnehagene. Guttene hadde flere minutter i MVPA enn jentene både vinter og sommer.

Konklusjon: Studien tyder på at det kan være vanskelig å oppnå tilstrekkelig fysisk aktivitetsnivå i barnehagetiden sammenlignet med Helsedirektoratets anbefalinger per dag. Studien viste at guttene er mer aktive enn jentene. Studien viste også et relativt lavt aktivitetsnivå hos enkelte barn. Årsakene kan være at barnehagene ikke har gode nok rutiner for tilrettelegging av fysisk aktivitet.

 
Background: National and international studies indicate that three to five year old children do not reach the moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) recommendations from the Norwegian Directorate of Health (2014) of minimum 60 minutes per day. The aim of this study was to measure physical activity levels in preschool children aged three to five years during a period in winter and summer.

Methods: Physical activity levels were monitored using the Actigraph GT3X from Monday to Wednesday, between 07.30 am and 4.30 pm. The primary physical activity outcome was time spent at different activity intensities. We defined (MVPA) as all activity above 2000 counts/min.

Results: 64 % of the children reach the recommendations of MVPA of 60 minutes per day in the winter (n=66), and 50 % in the summer (n=54). The activity level showed differences between the preschools, and the boys spend more minutes in MVPA than the girls do in both periods.

Conclusion: The study shows that it can be difficult to achieve adequate physical activity levels in accordance with the recommendations for MVPA. The measurements show that more boys had higher activity level than the girls did. The study shows relatively low activity levels among some children. The reason may be that kindergartens do not have good routines for facilitating enough physical activity.

 
Description
Source at https://fysioterapeuten.no/Tidsskrifter.
Publisher
Norsk Fysioterapeutforbund (NFF)
Citation
Danielsen, K.H., Mathisen, G. & Stålesen, J.H. (2019). Målt fysisk aktivitetsnivå i tre barnehager sommer og vinter. Fysioterapeuten, 1, 22-27. https://fysioterapeuten.no/Tidsskrifter
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)