• Melbo IL som samfunnsskaper og identitetsskaper 1915 - 2000 

      Dahl, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      På starten av 1900-tallet ble idrettslag dannet rundt omkring i hele Norge. Hvilken betydning fikk idretten og idrettslagene for lokalsamfunnene de ble en del av? Denne masteroppgaven går inn på forholdet mellom idrett og samfunn i et lokalt perspektiv ved å se på Melbo Idrettslags betydning på Melbu. Dette blir gjort gjennom tre ulike perioder. Første periode omhandler etableringen av idrettsklubben ...
    • Spenningsfohold og krysspress. En kvalitativ studie av forholdet mellom teori og praksis i lektorutdanningen 

      Strømnes, Maren-Sofie Jansdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-19)
      Dette prosjektet ser på hvordan lektorstudenter opplever forholdet mellom disiplinfag, profesjonsfag og skolehverdag i lektorutdanningen. Den empiriske undersøkelsen er basert på ni kvalitative intervjuer av studenter, nyutdannede lektorer og fagansatt ved lektorutdanningen. Oppgaven ser på hvordan identiteten utvikles og påvirkes, hvordan den synlige og usynlige pedagogikken brukes i lektorutdanningen ...
    • Elevers begrepsforståelse i skolens historiefag. En historiedidaktisk studie 

      Magnesholen, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      Å oppnå faglig begrepsforståelse er noe lærere skal forsøke og utvikle hos elevene i skolen, men hva om elevene utvikler sin egen måte å forstå begreper på? Denne oppgaven er først og fremst en teoretisk historiedidaktisk oppgave hvor det blir lagt fram hva som skal øke elevenes historiefaglige forståelse gjennom nøkkelbegreper og innholdsbegreper. Historiebevissthet er også et aspekt elevene forstår ...
    • «Operasjon Asfalt». Politisk historiebruk og didaktiske muligheter i skolen 

      Mæhre, Thorbjørn Sunde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      Under elendige levevilkår, knallhardt arbeid og umenneskelig behandling døde i overkant av 13.000 sovjetiske krigsfanger i Norge. Gravstedene var spredt utover hele Norge, bare i Nord-Norge var det 95 gravsteder, mens det på landsbasis ble anslått til å være rundt sovjetiske 200 gravsteder. I følge opplysninger av Eugene Syvertsen i krigsgravtjenesten, ble det i alt gravlagt 7453 på Tjøtta, høsten ...
    • Ungdom mot bøteterror. Ungdommens perspektiv på kampen for opprettelsen av Ungdommens Hus i Tromsø, 1982-1984 

      Brodahl, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)
      Tredje mars 1984 åpnet Ungdommens Hus på brygga i Tromsø. Åpningen kom først etter omlag tolv år med krav fra ungdommens side om et eget hus å utfolde seg i. Tromsøungdommen hadde da blitt møtt med motvilje fra kommunalt hold helt siden begynnelsen av 1970-tallet, da ungdommen i byen først fremmet sine krav om et sted å være. Endelig hadde de fått et ungdomshus i Tromsø sentrum. Et hus som skulle ...
    • "Du ønsker jo en dialog med så mange som mulig". Hvordan lærere jobber for å utvikle elevers muntlige ferdigheter i samfunnsfag 

      Veigård, Pia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Tema for denne oppgaven er muntlighet, og problemstillingen jeg har undersøkt, er: Hvordan jobber lærere med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter i samfunnsfag? Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor metodene som er brukt er intervju og observasjon. Informantene er tre lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskole. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori ...
    • Lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. En kvalitativ studie i religionsdidaktikk 

      Hauan, Karoline Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Denne oppgaven undersøker lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. Gjennom et kvalitativt metodisk opplegg blir fem lærere i videregående skole intervjuet. Det empiriske datamaterialet blir tolket og analysert gjennom en impresjonistisk fremgangsmåte hvor didaktikkens kjernespørsmål om undervisningens hva, hvordan og hvorfor står sentralt. Prosjektets ...
    • "Det er vanskelig". Undervisning om kjønn og seksualitet i skolen 

      Thode, Idunn Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne teksten forsøker på grunnlag av kvalitative intervjuer med lærere og helsesøstre å finne ut hvilke forestillinger om kjønn og seksualitet som ligger til grunn for den undervisningen som gis om temaet i ungdomsskolen. To skoler er besøkt: en urban og en rural. På den urbane skolen gjennomføres seksualundervisning av helsesøster, medisinstudenter som har eget opplegg med elevene, og i naturfag ...
    • Den fådelte bygdeskolen - hjertet i bygda. Læreres perspektiver på den fådelte bygdeskolen 

      Engan, Kaja Amalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne studien har belyst noen av perspektivene et utvalg lærere har på viktigheten av den fådelte bygdeskolen. I dag lever vi en globalisert verden hvor sentralisering er et faktum. En av konsekvensene av sentralisering er at fådelte bygdeskoler blir lagt ned. Denne studien skal belyse både fordeler og utfordringer med fådelte skoler, forholdet mellom skolen og lokalsamfunnet, bruk av skole og ...
    • Trolldomskriminalitet og barn. En komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av barn involvert i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69) 

      Andreassen, Martine Ahlet (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      De brutale trolldomsprosessene i tidlig nytid involverte store deler av Europas befolkning, og etterhvert involverte de også barn. Denne masteravhandlingen er en komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av involverte barn i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69). Målet har vært å avdekke likhetstrekk mellom to geografiske og samfunnsmessige ulike områder, ...
    • Kolonitiden. En komparativ analyse av norske og danske lærebøker om kolonialisering og kolonitiden 

      Eilertsen, Tobias Stein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Et komparativt studie om moderne norske og danske historiebæker skrevet etter siste revidering av landenes siste revidering av læreplan K06 og Gymnasiereformen 05 med særlig fokus på dansk-norsk kolonitid, hva som er utelutt og hva som er tatt med, likheter og ulikheter forøvrig om kolonitid.
    • Hr. Petter, Signe-Folk og Satans Træl. En undersøkelse av Petter Dass sin oppfatning av trolldom og hvit magi i andre halvdel av 1600-tallet 

      Andersen, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Petter Dass (1646/47-1707) har vært en symbolfigur for nordnorsk identitet og tilhørighet, og med sin verdslige og religiøse dikting har han fått et sterkt fotfeste innenfor norsk kulturhistorie. Han ble kåret til årtusenets nordlending i 1999, men i løpet av de siste tiåret har hans ettermæle gjennomgått store endringer. Nordlandspresten virket innenfor en tid med sterk kongemakt, religiøse brytninger ...
    • En kvalitativ studie om holdninger til og oppfatninger av samisk språk og kultur hos norskspråklige i en kommune i Nord-Troms. Norskspråklige med bakgrunn fra et gammelt sjøsamisk område 

      Nymo, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Dette er en sosiolingvistisk kvalitativ studie om holdninger og oppfatninger av samisk språk og kultur hos norskspråklige i en kommune i Nord-Troms. De norskspråklige er fra ulike generasjoner med bakgrunn i et gammelt sjøsamisk område. Avhandlingen har et synkront perspektiv, men ser litt bak i tid på hvordan fortiden har vært med på å forme dagens situasjon. Masteravhandlingen har også et didaktisk ...
    • Russlandsbildet i norske medier. En komparativ studie av norske mediers fremstilling av Russland under internasjonale konflikter i russiske grenseområder mellom 1979 og 2014 

      Karlsen, Jonas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne avhandlingen er en komparativ studie av norske mediers fremstilling av Sovjetunionen/Russland under invasjonen av Afghanistan i 1979, Georgiakrigen i 2008 og Annekteringen av Krim-halvøyen i Ukraina i 2014. Mens Den kalde krigen var preget av polariseringen i verdenssamfunnet mellom Øst og Vest, endret den globale maktbalansen seg dramatisk frem mot konfliktene i Georgia og Ukraina som følge ...
    • Digital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensninger 

      Stensletten, Ari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Avhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen. Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning ...
    • Lebesbymannen. En studie av konstruksjon og utvikling av minnekultur 

      Larsen, Carina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-06)
      Oppgaven tar for seg oppkomst og utvikling av minnekulturen knyttet til Anton Johansen (1858-1929). Johansen var svenskfødt, men innvandret rundt 1860 til den lille bygda Lebesby i Finnmark. Der livnærte han seg av å være fiskerbonde, men han var også blant annet kirketjener og assistent for Statens Kartverk da de kartla Finnmarksvidda. Johansen påsto at han hadde hatt en rekke syner - eller ...
    • Hverdagsliv i Søer Wehr Sogn og Koutken anno 1690 

      Sandring, Vetle Lars Wisløff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-08)
      En undersøkelse av hverdagsliv i Vest-Finnmark mot slutten av 1600-tallet. Oppgaven tar for seg temaer som etnisitet, bosetningsmønster, næringsveier, samhandling og ressursutnytting. Sentralt i oppgaven er samisk, svensk, norsk og kvensk samhandling på nordkalotten i perioden og dens implikasjoner for dagliglivet. Myndighetsutøvelse dukker også opp som et gjennomgående tema.
    • Norske persepsjoner om Russland, 1991 - 2018. Hvordan debatten ovenfor Russland påvirker norske persepsjoner 

      Rydheim, Sindre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-09)
      Norge og Russland deler en lang forhistorie som strekker seg langt tilbake i tid. Denne oppgaven tar for seg å se på utviklingen av norske persepsjoner i nyere tid, altså etter Sovjetunionens oppløsning frem til i dag. Oppgaven belyses videre gjennom et historisk bakteppe som trekkes tilbake til Pomorhandelen i Norge, og slutten av 1700-tallet i Europa. Norske persepsjoner ovenfor Russland er ...
    • Folkemord. En komparativ analyse av to folkemord fra det 20. århundre: Rwanda & Kambodsja. 

      Mortensen Landrø, Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I denne avhandlingen presenterer jeg en komparativ analyse av to folkemord fra det 20. århundre (Kambodsja og Rwanda), med den hensikt å undersøke om det finnes underliggende likhetstrekk mellom ulike folkemord på tvers av kontinenter og kulturell tilhørighet. I min komparative analyse av folkemordet i Rwanda og folkemordet i Kambodsja har jeg testet tre faktorer som historikeren Ben Kiernan mener ...
    • Norsk forsvarspolitikk 1990-2018. Distriktspolitiske hensyn i norsk forsvarsdiskurs etter den kalde krigen 

      Solheim, Sigve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Uavhengig av politisk ståsted vil de aller fleste kunne enes om at utenriks- og sikkerhetspolitikk bør være dimensjonerende for norsk forsvarsplanlegging. Likevel tyder omstillingen etter den kalde krigen på at andre faktorer enn de rent sikkerhetspolitiske har hatt vel så stor påvirkning på Forsvarets organisering og innretting. I denne studien undersøkes det i hvilken grad distriktspolitiske hensyn ...