Now showing items 181-200 of 206

    • Winnie the Pooh in the classroom 

      Knudsen, Elisabeth M. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      In this master’s thesis, I have chosen to write about Winnie the Pooh, and the main characters of four children’s books written by Alan Alexander Milne and illustrated by E.H. Sheppard. The statement of hypothesis is: Can the characters in Winnie the Pooh be argued to be personifications of the various traits of Christopher Robin? And what can these traits tell us, when shown, in a pupil? To answer ...
    • It's not how smart you are, it's how you're smart : an MI-theory focussed study on the English subject 

      Johnsen, Steffen Zahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The main objective of this thesis was to research whether or not books used in teaching pupils in schools took into consideration the aims of the Norwegian government regulations and the theory of multiple intelligences, which coincide in several aspects. In order to do achieve this objective, two books used in teaching pupils in the first year English in the programmes for general studies were ...
    • Literature as windows on the world : a literary approach to second language learning : cultural and literary competence in Toni Morrison’s “A Mercy” (2008) 

      Moltubakk, June Navjord (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The thesis suggests a literary approach to second language learning in upper secondary school. Terms as literary- and cultural competence are explored and put in context with the literary approach. The thesis examines what positive effects and challenges such an approach represents, and suggests a literary approach to Toni Morrison´s novel A Mercy (2008).
    • Er historiefaget i den norske skolen preget av moderne forskning, eller er historiefaget en dyrkning av nasjonale myter? : en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie 

      Rønning, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Denne masteroppgaven er en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie. Oppgaven relaterer det sedvanlige og tradisjonelle historiesynet som har dominert i over 100 år til den læringen elevene blir presentert for i den norske skolen. For å belyse hvordan elever får presentert denne ...
    • Synet på Sovjetunionen i norske lærebøker 

      Sørensen, Tommy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-02)
      En avhandling om synet på Sovjetunionen i norske lærebøker. Belyst gjennom lærebøker fra 1950-, 1970-, 1990-, og 2000-tallet.
    • “…….det er ikke kjønn det kommer an på …..” : en undersøkelse av ulike holdninger til historie og historieundervisning blant gutter og jenter 

      Reinholdtsen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-28)
      Oppgaven tar for seg jenter og gutters ulike holdninger til historie og historieundervisning. Den er basert på en spørreundersøkelse som ble utført i to klasser på en skolen i Tromsø. Det ble også gjennomført intervjuer med utvalgte elever. Hovedmålet med oppgaven var å finne ut om gutter er mer interesserte i historie enn jenter og hvorfor det eventuelt kunne være slik.
    • Holocaust : med internett som kilde 

      Schønningsen, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-28)
      Masteroppgaven tar for seg holocaust med internett som kilde. Jeg tar utgangspunkt i ungdomsskole og videregående. Hvordan skal elevene forholde seg til internettet. Er det stor sannsynelighet for at elevene vil møte på holocaustfonektelse på nettet? Hvordan lære elevene å være kritisk til nettet? Jeg deler holocaust inn i 5 kategorier. Hvor kategori 1 er av de svært rasistiske nettsidene som ønsker ...
    • Gandalf Tryggve, Gudrun Bergljot og Ragnvald Tjodolf : nordiske renessansenavn som innovasjon i et sosiologisk og geografisk perspektiv 

      Dahlberg, Lars Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Formålet med avhandlingen er å se på hvordan et utvalg nordiske renessansenavn spredte seg sosiologisk og geografisk i Norge på 1800-tallet. På grunnlag av opplysninger i Norsk personnamnleksikon (NPL) er materiale for syv nordiske renessansenavn hentet inn, nemlig Borghild, Dagny, Gudrun, Hjalmar, Ragnvald, Sverre og Trygve. Disse var også blant de hundre mest vanlige fornavnene i år 1900. Den ...
    • "Kort ved ørene" : en analyse av adaptasjonen av Lars Saabye Christensens Den misunnelige frisøren 

      Grøtheim, Marianne Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      I denne avhandlingen analyserer jeg adaptasjonen av Den misunnelige frisøren, med særlig fokus på persongalleriet. Denne mastergradsavhandlingen er i hovedsak en analytisk oppgave, hvor fokuset mitt ligger på personkonstellasjonene, og jeg ser på hvilke grep som gjøres i forbindelse med adaptasjonen av teksten. Hva har skjedd med karakterene når historien har blitt overført fra et medium til et ...
    • Moskédebatt i Tromsø : en studie av holdninger og argumenter 

      Rehnlund, Ine Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Mosque debate in Tromsø. A study of attitudes and arguments. This thesis is a case study of a debate that started as a result of the publishing of plans about building a new mosque in Tromsø. In November 2006 the newspapers Nordlys and Bladet Tromsø wrote about plans to build a 1000 m² mosque for the approximate 1000 Muslims in Tromsø. The papers told that this planned mosque would cost between ...
    • Erwerb von Gesprächskompetenz durch schulischen Fremdsprachenunterricht - ein erreichbares Ziel? 

      Claussen, Solveig Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Denne masteroppgaven tar for seg temaet spontan språkbruk i fremmedspråksundervisninga. Utgangspunktet er kompetansemålet i læreplanen som går ut på at elevene skal kunne "delta i enkle, spontane samtalesituasjoner" på Nivå I og "delta i samtaler om ulike temaer og aktuelle emner" (Nivå II). Følgende spørsmål tas opp: - Hvilke tanker gjør tysklærere seg om dette kompetansemålet i forhold til egen ...
    • Europa i Afrika - et utviklende overgrep: fremstillingen av kolonitiden i Afrika fra 1870 til 1960 i historiebøker for gymnas og videregående skole 

      Sletbakk, Bjørn-Terje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-23)
      Kolonitden er en historisk epoke som er mye omdiskutert. Var det en negativ eller positiv epoke for Afrika å ha Europa som koloniherrer? I historieskrivningen er det flere ulike syn på hvordan kolonitiden har vært for både Afrika og Europa. I akadmenia så man i tiden rundt 1950 på kolonitden som en storhetstid for europeerne. Med oppløsningen av kolonitiden forventet man at det afrikanske ...
    • Kontrafaktisk historie i undervisning : nyttig undervisningsmetode eller rent tidsfordriv? 

      Bjerke-Hagen, Marius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Denne masteroppgaven handler om bruk av kontrafaktisk historie i undervisning. Kontrafaktisk historie er en omdiskutert arbeidsmetode fra fagdisiplinen historie. Her tar utøveren for seg historie som ikke skjedde, men kunne ha skjedd, om deler av hendelsesforløpet ble endret. Denne arbeidsmetoden kan kalles omdiskutert siden det på ingen måte er enighet innen fagmiljøet omkring metodens bruk og ...
    • Sovjetunionen 1924-1953 i norske skolebøker : fremstillingen av Stalin og Sovjetunionen under Stalin i norske skolebøker fra 60-tallet og til i dag 

      Abrahamsen, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Oppgaven tar for seg fremstillingen av Stalin og Sovjetunionen under Stalin i en rekke skolebøker fra 1960-tallet, 1980-tallet og det siste tiår. Hvert tiår er representert av to bøker, en fra Cappelen Damm og en fra Aschehoug. Bøkene blir forsøkt sett i lys av hverandre, både i forhold til den andre boken fra samme periode og bøkene fra de andre periodene, og situasjonen innen sovjetforskningen i ...
    • "Det er altså en form for nedvurdering" : hvordan framstilles andre verdenskrig i Nord-Norge i skolebøker for gymnas og videregående skole? 

      Sæten, Trond (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-23)
      Selv om den andre verdenskrig sluttet for over 66 år siden, er interessen rundt emnet ennå stor. I den senere tid har det oppstått en debatt i nordnorsk media. Debatten går ut på at det er store hull i norsk krigshistorie, og at krigsinnsatsen og krigsårene i Nord-Norge er glemt, nedvurdert og fortiet i skolelitteraturen, norgeshistorien og det norske samfunnet. Er det noe sannhet i disse ...
    • Småsamfunnets sosialiserings-potensiale 

      Edvardsen, Edmund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1977)
    • Introduksjonsordning for nyankomne innvandrere 

      Amjad, Danish (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad kan introduksjonsordning sies å være vellykket – om de politiske og pedagogiske målene oppnås. Oppgaven har benyttet seg av John Goodlads teori om vid læreplansforståelse (curriculum). Materialet er basert på intervju med seks lærere og seks deltagere knyttet til introduksjonsordning og en kategoribasert analyse har blitt tatt i bruk for å ...
    • Teaching the short story to Norwegian high school students : a window into multicultural America 

      Kolbeinsen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-11-15)
      The focus of my thesis is on the cultural and historical aspects the short story can offer. Choosing short stories by authors such as Leslie Marmon Silko, Alice Walker and Raymond Carver provides a unique insight into multicultural America. Silko’s stories offer an insight to a part of Native American culture, the Laguna Pueblo. Alice Walker’s short stories portray characters with and African ...
    • The consequence of motivation and linguistic self-confidence in relation to pupils’ oral interaction 

      Molberg, Hans-Kristian Kiil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-11)
      This thesis discusses which consequences motivation and linguistic self-confidence have on pupils’ oral interaction in the English classroom. I bring up aspects such as the importance of oral interaction and pupils’ willingness to communicate, as well as theory regarding motivation and linguistic self-confidence. In order to investigate this, I used a qualitative approach and conducted a semi-structured ...
    • Implementing Holocaust literature in Social Studies English and English Literature and Culture in Norwegian upper secondary schools 

      Bergum-Israel, Karina Ariella (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-12-15)
      This thesis looks at how the Holocaust can be taught about in the subjects Social Studies English and English Literature and Culture in Norwegian Upper Secondary Schools by reading personal narratives of the Holocaust: Maus by Art Spiegelman, Jack and Rochelle: A Holocaust Story of Love and Resistance by Lawrence Sutin, The Shawl by Cynthia Ozick and the poems Never Shall I Forget by Elie Wiesel, ...