Viser treff 141-160 av 203

    • 2. bergjegerdivisjons felttog gjennom Helgeland i 1940 

      Poulton, Alexander Christopher (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne avhandlingen tar for seg 2. bergjegerdivisjons felttoget gjennom Helgeland 1940. Denne divisjonen hadde som mål å komme til unnsetning til Narvik så fort som mulig. General Dietl og hans 3. bergjegerdivisjon var avskåret fra resten av det okkuperte Norge ved våren 1940. I tillegg vil masteroppgaven se på noen utvalgte hendelser ved felttoget i et kontrafaktisk lys for å kunne se hva som kunne ...
    • Spenningsfohold og krysspress. En kvalitativ studie av forholdet mellom teori og praksis i lektorutdanningen 

      Strømnes, Maren-Sofie Jansdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-19)
      Dette prosjektet ser på hvordan lektorstudenter opplever forholdet mellom disiplinfag, profesjonsfag og skolehverdag i lektorutdanningen. Den empiriske undersøkelsen er basert på ni kvalitative intervjuer av studenter, nyutdannede lektorer og fagansatt ved lektorutdanningen. Oppgaven ser på hvordan identiteten utvikles og påvirkes, hvordan den synlige og usynlige pedagogikken brukes i lektorutdanningen ...
    • Fråfall i vidaregåande opplæring. Ein sosiologisk dokumentanalyse av framstillingar av fråfall i eit utval stortingsmeldingar 

      Bauge, Gro Ekestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Denne oppgåva tar for seg fråfall i vidaregåande opplæring. Hovudproblemstillinga er: Korleis har fenomenet fråfall kome til uttrykk i utdanningspolitiske dokument? Kva konsekvensar får dette for kunnskapssamfunnet? Og for å nærma meg denne har eg tatt i bruk to forskingsspørsmål: Kva har vert måla og prinsippa for utdanningsreformer dei siste 25 åra? Og kva tiltak har blitt satt i gang for å ...
    • Mobbeforståelser i NOU 2015:2 Å høre til. En Bacchi-inspirert analyse av Djupedalutvalgets utredning 

      Kristoffersen, Ludvig Mortensvik; Silsand, Kenneth Myrli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      18.03.2015 avga Djupedalutvalget sin utredning NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø til Kunnskapsdepartementet. I sin over 400 lange utredning presenterer Djupedalutvalget over 100 tiltak i kampen mot krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering. Dette dokumentet har vært analyseobjektet i denne oppgaven. Vi har forholdt oss til Carrol L. Bacchis (1999 ...
    • Elevers begrepsforståelse i skolens historiefag. En historiedidaktisk studie 

      Magnesholen, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      Å oppnå faglig begrepsforståelse er noe lærere skal forsøke og utvikle hos elevene i skolen, men hva om elevene utvikler sin egen måte å forstå begreper på? Denne oppgaven er først og fremst en teoretisk historiedidaktisk oppgave hvor det blir lagt fram hva som skal øke elevenes historiefaglige forståelse gjennom nøkkelbegreper og innholdsbegreper. Historiebevissthet er også et aspekt elevene forstår ...
    • «Operasjon Asfalt». Politisk historiebruk og didaktiske muligheter i skolen 

      Mæhre, Thorbjørn Sunde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      Under elendige levevilkår, knallhardt arbeid og umenneskelig behandling døde i overkant av 13.000 sovjetiske krigsfanger i Norge. Gravstedene var spredt utover hele Norge, bare i Nord-Norge var det 95 gravsteder, mens det på landsbasis ble anslått til å være rundt sovjetiske 200 gravsteder. I følge opplysninger av Eugene Syvertsen i krigsgravtjenesten, ble det i alt gravlagt 7453 på Tjøtta, høsten ...
    • Melbo IL som samfunnsskaper og identitetsskaper 1915 - 2000 

      Dahl, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      På starten av 1900-tallet ble idrettslag dannet rundt omkring i hele Norge. Hvilken betydning fikk idretten og idrettslagene for lokalsamfunnene de ble en del av? Denne masteroppgaven går inn på forholdet mellom idrett og samfunn i et lokalt perspektiv ved å se på Melbo Idrettslags betydning på Melbu. Dette blir gjort gjennom tre ulike perioder. Første periode omhandler etableringen av idrettsklubben ...
    • Religionskulturelle utfordringer i Håkon den godes regjeringstid. Sagalitteraturens behandling av alliansen mellom den kristne kongen Håkon den gode Adalsteinsfostre og den hedenske høvdingen Sigurd Jarl 

      Blokkum, Aasmund Ingve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne mastergradsavhandlingen handler om de religionskulturelle utfordringene i Håkon den gode Adalsteinsfostres liv og regjeringstid (ca. 918–961). Dette var en turbulent overgangsperiode i Norges historie, som i tillegg til flere store samfunnsforandringer også var preget av starten på de omstridte kristningsprosessene, og etableringen av alliansen mellom kongedømmet til Håkon den gode på Vestlandet ...
    • Jødeaksjonene i Tromsø. Planlegging og gjennomføring. 

      Mork, Gunhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-20)
      Oppgaven omhandler de ulike jødeaksjonene som rammet jødene i Tromsø under 2. verdenskrig. Den ser på instrukser, lovbestemmelser og forskrifter som ble innført i tiden før jødeaksjonene og de ulike familiene som ble rammet. Den har et didaktisk perspektiv, med fokus på hvorfor de lokale jødeaksjonene er relevante i historieundervisning i ungdomsskole og videregående skole.
    • Helst mot urolig vær - historieforståelse og historiebruk i Kjell Fjørtofts Lille-Moskva og Vi fikk vår frihet 

      Svendsen, Magnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne oppgaven handler om den nord-norske forfatteren Kjell Fjørtoft.Fjørtoft skrev i alt 18 dokumentarbøker gjennom sin karierre, og det er to av disse bøkene, som det blir gått nærmere inn på i denne oppgaven. Bøkene som blir undersøkt er Lille-Moskva (1983) og Vi fikk vår frihet (1984). I begge bøkene er handlingen lagt til Finnmark under 2. verdenskrig, og mens den ene boka omtaler partisanvirksomheten ...
    • "Industrikonge" og "landssviker". Historiebruk og historieglemsel på Melbu 

      Dahl, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Det er særlig en periode og en mann som står sterkt i Melbus lokalhistorie. På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, skjedde det en rivende utvikling på det lille handelstedet. Christian Frederiksen blir betraktet som mannen som nærmest egenhendig omskapte Melbu fra å være et lite handelsted til å bli et industrielt næringslivssentrum i Nord-Norge. Hans visjonære stil og iboende ...
    • "Det er litt vanskelig å skulle lage en CV til hvordan man er". En kvalitativ studie av Facebook som arena for unge voksne. 

      Strand, Christin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne studien fokuserer på hva slags arena Facebook er for unge voksne. Jeg har blant annet brukt teori om jevnaldersosialisering for å forstå hvilken betydning Facebook spiller i livet til unge voksne. Det empiriske datamaterialet som benyttes i denne studien er basert på syv kvalitative intervju. Denne studien bærer preg av et perspektiv der jeg vektlegger et dialektisk forhold mellom teknologi ...
    • Бесприставочные глаголы движения русского языка в прямом и переносном значении в аспекте преподавания норвежским учащимся = Et norsk klasseromsperspektiv på uprefigerte bevegelsesverb i russisk i direkte og overført betydning 

      Larsen, Anzhela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-19)
      Глаголы движения являются одним из самых важных и древних глагольных образований, потому что движение – это наиболее распространённый процесс в жизни человека. В грамматике русского языка глаголы движения занимают центральное место и имеют важные грамматические и лексическо-семантические особенности. Тема «глаголы движения русского языка» остаётся на сегодняшний день одной из самых трудных тем ...
    • Det tvetydige i apokalypsen – en økokritisk lesning av Afrodites basseng av Gert Nygårdshaug 

      Hansen, Inger Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-05)
      Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg Gert Nygårdshaug roman Afrodites basseng. Romanen forteller om en apokalypse: En eksplosiv skogvekst gror igjen jordas overflate og utsletter majoriteten av menneskeheten. I oppgaven analyserer jeg romanen i et økokritisk perspektiv. Økokritikken undersøker hvordan naturen er representert i en tekst, og hvordan menneskets relasjon til den ikke-menneskelige ...
    • Litteraturformidling i ungdomstrinnet og videregående skole 

      Korbi, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-22)
      Avhandlingen presenterer en tilpasning av Textpraxis-metodikken, utviklet av Anniken Greve i doktoravhandlingen Litteraturens meddelelse (2008). Den er tilpasset et nivå forfatteren mener egner seg for ungdomstrinnet og videregående skole. Videre diskuteres metodikkens egnethet i klasserommet: Hvordan kan den konkret bidra til at eleven skal kunne lese, skrive og diskutere narrativ fiksjon i henhold ...
    • Epistemicidad y evidencialidad en la elección del modo en español: el caso de 'tal vez': Un estudio de la importancia de las condiciones temporales, epistémicas y evidenciales, a través de las concordancias y las solidaridades formales en textos de corpus 

      Didriksen, Jelena (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-17)
      The modal information expressed by a verb can be dependent or independent, depending on whether it needs to be chosen by an inducer or not. The subjunctive mood in Spanish is considered to be a dependent mood because it normally appears in the presence of a grammatical inducer. This thesis focuses on the connection between epistemicity, evidentiality and the selection of mood in statements that ...
    • The Power of the Gaze: Seeing and Being Seen in "Nineteen Eighty-Four" and "The Handmaid's Tale" 

      Davidsen, Camilla Irene Fauskanger (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      One of the central themes in George Orwell’s novel Nineteen Eighty-Four (1949) and in Margaret Atwood’s novel The Handmaid’s Tale (1985) is the power of the gaze. Set in a futuristic and totalitarian society, the two novels demonstrate how the gaze, the notion of seeing and being seen, alternately works as a method of empowering and disempowering. The thesis uses Michel Foucault’s book Discipline ...
    • Ungdom og frivillig arbeid : Forståelse av ungdommers deltakelse i frivillig arbeid 

      Nordman, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Temaet for denne masteroppgaven er ungdom og frivillig arbeid. Den empiriske undersøkelsen tar for seg 10 frivillige ungdom som er medlem av ungdomsorganisasjonen RØFF til Norges Røde Kors. Oppgaven tar tak i spørsmålet hvorfor ungdommene valgte å starte som frivillige, og hva som skulle til for at de skal fortsette med det frivillige arbeidet. Jeg er kommet fram til at de jevnaldrende og læringsprosessene ...
    • Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen 

      Vassbotn, Christoffer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til ...
    • Handelsfamilien Dons og deres sosiale nettverk: En kartlegging av familiens ekteskap og fadderskap, samt et blikk på bruk av lokalhistorie som undervisningsmetode 

      Johansen, Mette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      I 1794 etablerte Jens Bing Dons og kona Ingeborg Anna Hamnvik handelssted. De ble raskt regnet som den ledende handelsfamilien på Ibestad og innad astafjordområdet. Det sosiale nettverket bidro til at familien Dons fikk denne betydningsfulle samfunnsposisjonen. Min mastergradsoppgave kartlegger det sosiale nettverket til familien Dons, gjennom å se på ekteskapsinngåelser og hvem familien valgte som ...