Kommunale enhetslederes opplevelse av eget handlingsrom. En studie av enhetslederes handlingsrom i tonivå-kommuner
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15926Dato
2019-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Det er mange som arbeider som ledere i dagens samfunn, både i ulike organisasjoner og på forskjellige nivåer. Man kan lede et stort konsern med mange ansatte, eller en liten bedrift med få ansatte. Noen ledere sitter på toppen, mens andre ledere er prosjektledere, avdelingsledere eller mellomledere. Det er faktisk mange flere mellomledere enn det er toppledere i samfunnet, men til tross for dette er det topplederne det er blitt forsket mest på. Dette er en av grunnene til at det er nettopp mellomlederne vi er interessert i å undersøke i denne oppgaven. Mellomlederen er lederen som på folkemunne ofte er «mellom barken og veden», eller med andre ord mellom toppledelsen og de øvrige ansatte. Mellomlederen opptrer ofte som bindeleddet mellom de på nivåene over og under seg.
Denne oppgaven bygger på en studie av den kommunale mellomlederen, enhetslederen. Nærmere bestemt undersøkes enhetslederne i tre utvalgte to-nivå kommuner i Nord-Norge. Enhetslederen må ha handlingsrom for å utøve ledelse. At man har handlingsrom betyr at man blir gitt muligheten til å styre eller handle innenfor visse rammer. Vi har valgt å undersøke hvordan enhetslederen opplever sitt handlingsrom og hva som kan påvirke opplevelsen, og problemstillingen i denne oppgaven er; Kommunale enhetslederes opplevelse av eget handlingsrom.
Ut fra problemstillingen har vi utarbeidet fire hypoteser som danner grunnlaget for vår analyse og konklusjon. Den første hypotesen er at enhetslederne vil oppleve større grad av handlingsrom jo større kommunens administrasjon er. Andre hypotese er at enhetslederne vil oppleve å ha større grad av handlingsrom jo høyere utdanningsnivå de har. Tredje hypotese er at enhetsledere med formell lederutdannelse vil oppleve å ha større grad av handlingsrom. Den fjerde, og siste, hypotesen er at enhetsledere med mye erfaring som leder vil oppleve å ha høyere grad av handlingsrom. Vi ønsker også å undersøke om det er forskjeller i opplevd og formelt handlingsrom hos enhetslederne i de utvalgte kommunene. Vi har valgt å benytte oss av en kvantitativ metode, men ønsker også å samle inn kvalitative data. Vi samler inn data ved å benytte oss av et spørreskjema (survey). Som forskningsdesign har vi har valgt å benytte oss av en tverrsnittsundersøkelse for å beskrive enhetslederens opplevelse av eget handlingsrom. Spørreundersøkelsen er utført digitalt via nettskjema.no og vi har utført våre statistiske beregninger i SPSS. Basert på analyser av data knyttet opp mot vår problemstilling kan vi ikke hevde at enhetsledernes opplevelse av handlingsrom er forskjellig fra det formelle handlingsrom. Allikevel har vi gjort noen interessante funn. Vi har blant annet funnet at enhetslederne opplever handlingsrommets størrelse relativt likt i de tre utvalgte kommunene. Vi ser også at det er en klar overvekt av ledere med formell lederutdanning og med lang ledererfaring, dette antar vi kan være en av grunnene til at enhetslederne opplever sitt handlingsrom likt. Av de fire hypotesene som er satt opp i denne undersøkelsen, er det kun hypotesene som omhandler utdanningsnivå og formell lederutdanning vi har funnet dekning for gjennom vår oppgave. Hypotesene som omhandler kommunestørrelse og ledererfaring har vi ikke funnet dekning for.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: