dc.contributor.advisor | Michalsen, Bård Borch | |
dc.contributor.author | Torblå, Eirin Anne Karlsen | |
dc.contributor.author | Rydning, Wenche Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2019-08-19T11:59:11Z | |
dc.date.available | 2019-08-19T11:59:11Z | |
dc.date.issued | 2019-05-31 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for oppgaven, er å se på om forutsetningene ligger til rette for at sammenslåingen skal kunne kalles vellykket. Vi valgte å fokusere forskningen vår på perioden fra 2013 til 2018.
Som teoretisk grunnlag for drøftingen i denne oppgaven har vi valgt generell prosjektteori i tillegg til teori om prosjekters rammebetingelser, samt teori om prioritering og prosjektsuksess. I tillegg til problemstillingen har vi to forskningsspørsmål som tar for seg definisjonen av prosjektsuksess i to former, prosjektledelsessuksess og prosjektproduktsuksess. Dette handler om hvorvidt prosjektet lykkes i seg selv på den ene siden, og om prosjektet innfrir formålet det var etablert for på den andre siden.
Vi har valgt å bruke kvalitativ metode med seks semi-strukturerte intervjuer hvor informantene vi valgte, har hatt sentrale lederposisjoner i prosjekt- eller basisorganisasjonen i hele eller deler av perioden vi har valgt å forske på. Informantenes rolle ga oss et bredt perspektiv fra det overordnede nivået og et godt innblikk i hvilke prioriteringer som har blitt gjort i denne perioden.
Prosjektet ved Ishavsbyen er ikke ferdig i henhold til tidsplanen, og kostnadsrammen er allerede justert opp. Slik sett ser det ut til at prosjektet ikke vil oppfylle kravene til prosjektledelsessuksess. Basert på teori om økonomiplanlegging i prosjekter og prosjektstyringsteori mener vi likevel at forutsetningene for å oppnå prosjektledelsessuksess i noen grad er til stede.
Prosjektproduktsuksess kan først måles en viss tid etter at prosjektet er avsluttet. Basert på våre funn, mener vi at forutsetningene i stor grad er til stede for å oppnå prosjekt-produktsuksess.
Nøkkelord: prosjekt, sammenslåing, jerntrianglet, prioriteringsmatrise, prosjektsuksess, Ishavsbyen, | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15934 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.subject | Sammenslåing | en_US |
dc.subject | Ishavsbyen | en_US |
dc.subject | Prosjekt | en_US |
dc.subject | jerntrianglet | en_US |
dc.subject | prioriteringsmatrise | en_US |
dc.subject | prosjektsuksess | en_US |
dc.title | Sammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |