dc.contributor.author | Blix, Hilde Synnøve | |
dc.contributor.author | Mittner, Lilli | |
dc.contributor.author | Gjærum, Rikke Gürgens | |
dc.date.accessioned | 2019-08-19T13:40:48Z | |
dc.date.available | 2019-08-19T13:40:48Z | |
dc.date.issued | 2019-06-24 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av datamaterialet ledet til tre sentrale diskurser: kvalitetsdiskursen, kjønnsdiskursen og elitediskursen. Studien viser at komitémedlemmene operasjonaliserer sin <i>kvalitetsforståelse</i> med utgangspunkt i markører som arena, publikumstype, nyskaping, samarbeidsrelasjoner og egenart. Samtidig framhever informantene at kvalitetskriteriene i forskriften er for uklare. Disse vage kriteriene for opprykk, sammen med et dominerende elitistisk kunstsyn i kunstutdanningsfeltet, fører ifølge informantene til at de som allerede har definisjonsmakt fortsetter å forvalte rådende definisjoner av kvalitet. Informantene forteller at det er de spesifikt kunstfaglige kriteriene som er vanskeligst å konkretisere. Komitémedlemmene mener at kjønn har en betydning både for måten en bedømmer kvalitet på og måten en fremskriver kvalitet på i egen søknad. Studien viser et eksplisitt behov for tydelig artikulerte kriterier i forskriften for hva som konstituerer kvalitet i utøvende kunst på professor-/dosentnivå i Norge. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853>https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853. </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Blix, H.S., Mittner, L. & Gjærum, R.G. (2019). I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene. <i>Nordic Journal of Art and Research, 8</i>(1). https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1714460 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853 | |
dc.identifier.issn | 2535-7328 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15952 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.journal | Nordic Journal of Art and Research | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/RCN/BALANSE/245487/Norway/Kjønn og skjønn i kunstfagene - "nye" karrierebarrierer for kvinner// | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Women's and gender studies: 370 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Kvinne- og kjønnsstudier: 370 | en_US |
dc.subject | Kvalitet | en_US |
dc.subject | kjønn | en_US |
dc.subject | vurdering | en_US |
dc.subject | elite | en_US |
dc.subject | makt | en_US |
dc.subject | kompetanseopprykk | en_US |
dc.subject | kunstfag og diskurs | en_US |
dc.title | I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |