ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"La elva leve": Alta-saken som rollespill i historieundervisninga

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15985
Thumbnail
Åpne
article.pdf (293.2Kb)
Publisher`s version (PDF)
Dato
2019-08-13
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Johanson, Lisbeth Bergum; Pedersen, Helge Christian
Sammendrag
The annual staging of a role play for school pupils called “La elva leve” (‘Let the River Live’) at Alta museum addresses the conflict over the building of a hydroelectric power plant in the Alta-Kautokeino watercourse between 1978-82. The confrontation has an important legacy, not least by bringing the issue of Sámi Indigenous rights into the national limelight. This article discusses how the role play might serve as a starting point for teaching pupils about the conflict’s consequences for Sámi rights, and interrogates the degree to which this kind of role play might benefit the pupils’ awareness of history. Drawing on observations and interviews, we found that the pupils were strongly engaged in the play and that they found it both interesting and educational. However, while they also gained more knowledge about the conflict itself, there was little evidence that they connected the conflict to the Sámi struggle for indigenous rights, or that their historical consciousness expanded significantly
Beskrivelse
Source at https://www.kau.se/nordidactica.
Forlag
Karlstads Universitet
Sitering
Johanson, L.B. & Pedersen, H.C. (2019). "La elva leve": Alta-saken som rollespill i historieundervisninga. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, 2019(2), 72-89. https://www.kau.se/nordidactica
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]

Relaterte innførsler

Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.

  • Miniatyrbilde

    Lecture notes from the summer school in historical demography and statistics, Cluj-Napoca, Romania, 12–19 June 2016 

    Krogsæter, Tor-Ivar (Lecture; Forelesning, 2016-06-19)
  • Miniatyrbilde

    Folkemordet i Rwanda - Voldens brutalitet og sivile aktørers deltagelse 

    Kolstad, Charlotte Renland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
    I 1994 ble rundt 800 000 mennesker drept i et lite sentralafrikansk land, størrelsen på landet kan sammenlignes med Troms fylke i Norge. Hendelsen er kjent som folkemordet i Rwanda. I senere tid har det blitt utgitt et relativt bredt spekter av litteratur på feltet, hvor forskere har hatt forskjellige ståsteder som har resultert i ulike synsvinklinger. Prosjektet tar for seg sentrale oppfatninger ...
  • Miniatyrbilde

    Kvinner i sovjetisk og russisk krigsfilm - offer og moralske førebilete 

    Høgetveit, Åsne Øysteinsdotter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)
    Oppgåva undersøker korleis kvinnelege soldatar vert framstilt i filmane A zori zdes’ tikhie (Rostotskij 1972) og Leningrad (Buravskij 2007). Om lag ein million kvinner tenestegjorde i dei sovjetiske styrkane under andre verdskrigen. Kvinners krigsdeltaking gjekk langt utover dei tradisjonelle kvinneoppgåvene som helsepersonell og innom administrasjon: Kvinnelege soldatar var skarpskyttarar, pilotar, ...

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring