Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTerum, Jens Andreas
dc.contributor.authorBjørkeng, Glenn
dc.date.accessioned2019-08-28T07:19:39Z
dc.date.available2019-08-28T07:19:39Z
dc.date.issued2019-05-29
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har sin hensikt å belyse sentrale forhold i et samvirke som fremmer og hemmer delt situasjonsforståelse mellom innsatsledere. Ved større samvirkehendelser er nødetatene gjensidig avhengig av hverandre for å oppnå en god oppdragsløsning. Jeg har valgt å se nærmere på innsatsledere i nødetatene og forholdene knyttet til organisasjonsstruktur og kultur, innsatsledernes opplæring, trening og øvelse. Alle disse forholdene og ulikheter forsøkes knyttet opp mot de utfordringene informantene oppgir i samvirke med hverandre. Bakgrunnen for mitt tema er rapporter og evalueringer som har belyst disse utfordringene etter hendelser og øvelser. Et velfungerende samvirke er definert gjennom samvirkeprinsippet og gjenspeiler en forventning samfunnet har til nødetatene. Beslutninger innsatsledere tar er med på å avgjøre de rammedes liv og helse, samt ettervirkninger både menneskelig og samfunnsøkonomisk. Det er derfor av interesse å se hva som kan fremme og hemme delt situasjonsforståelse blant innsatsledere. Dette studiet er en kvalitativ studie hvor jeg har valgt semistrukturert intervju som metode for datainnsamling. Valget baseres på ønske om å avdekke holdninger, meninger og erfaringer innsatslederne selv har til de overnevnte utfordringene. Resultatene gjenspeiler situasjonen det utvalgte innsatsleder-miljø hadde på det tidspunktet datainnsamlingen foregikk. Funn vil derfor variere over tid og kan kun sammenlignes med miljø som har samme struktur og utfordringer som denne studien. Funn i studien avdekker en rekke samvirkeutfordringer og store ulikheter i struktur og organisasjonskultur. Organisasjonsstrukturelle forhold og innsatslederopplæring er de forhold som varierer mest og gjenspeiler størst utfordringsforskjell. Trening og øvelse knyttet til innsatsledelse og samvirke har store mangler og kan ifølge informanter både gi vranglære og falsk trygghet i forhold til virkelige handlingsmuligheter. Informantene er rimelig enige i hvordan disse hemmende forholdene bør løses. Her blir blant annet felles innsatslederutdanning nevnt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16018
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSVF-3920
dc.subjectSamfunnssikkerheten_US
dc.subjectBeredskapen_US
dc.subjectNødetateren_US
dc.subjectInnsatslederen_US
dc.subjectPolitien_US
dc.subjectBrannen_US
dc.subjectAmbulanseen_US
dc.subjectDelt situasjonsforståelseen_US
dc.subjectSamvirkeen_US
dc.subjectOperativ ledelseen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.titleUtfordringer med å oppnå delt situasjonsforståelse i samvirke mellom innsatsledere. En kvalitativ studie av et nødetatsmiljøen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)