Show simple item record

dc.contributor.advisorKöller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorHansen, Jørn
dc.contributor.authorHansen, Janita Fosslund
dc.date.accessioned2019-09-03T07:27:04Z
dc.date.available2019-09-03T07:27:04Z
dc.date.issued2019-05-30
dc.description.abstractPraktisk arbeid har en uvurderlig og uerstattelig plass i naturfagundervisningen. Både læreplanen i kjemi og fagfornyelsen i naturfag som inntrer i 2020 beskriver fagenes praktiske aspekt som svært sentralt. Dessverre rapporter forskning fra flere hold at praktisk arbeid som undervisningsmetode ikke lever opp til sitt fulle potensial slik det blir praktisert i dag. Især viser det seg å være vanskelig å påvise en sammenheng mellom praktisk arbeid og læring av spesifikk fagkunnskap. Gjennom dette masterprosjektet ble det utviklet et undervisningsopplegg av praktisk karakter med hensikt å fremme elevers læring av fagbegreper i organisk kjemi 2. Essensen av opplegget er et labforsøk i form av en helhetlig forskningsprosess. For å kartlegge elevenes teoretiske kunnskaper før og etter forskningsprosessen ble det henholdsvis benyttet en pretest og en posttest. Det ble avdekket en gjennomsnittlig signifikant forbedring av testskår på posttesten. Basert på elevenes egne evalueringer av arbeidsmetoder, samt anbefalinger fra faglitteratur, tyder det på at undervisningopplegget i sin helhet påvirket testresultatene i større grad enn kun labforsøket alene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16069
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDKJE-3907
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Kjemi: 440::Organisk kjemi: 441en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440::Organic chemistry: 441en_US
dc.subjectPraktisk arbeiden_US
dc.subjectPractical worken_US
dc.subjectNaturfagsdidaktikken_US
dc.subjectKjemididaktikken_US
dc.subjectUtdanningsforskningen_US
dc.subjectEducational researchen_US
dc.titleEn helhetlig forskningsprosess. En kvantitativ studie om læring av fagkunnskap i organisk kjemi gjennom praktisk arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)