En helhetlig forskningsprosess. En kvantitativ studie om læring av fagkunnskap i organisk kjemi gjennom praktisk arbeid
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16069Dato
2019-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Janita FosslundSammendrag
Praktisk arbeid har en uvurderlig og uerstattelig plass i naturfagundervisningen. Både læreplanen i kjemi og fagfornyelsen i naturfag som inntrer i 2020 beskriver fagenes praktiske aspekt som svært sentralt. Dessverre rapporter forskning fra flere hold at praktisk arbeid som undervisningsmetode ikke lever opp til sitt fulle potensial slik det blir praktisert i dag. Især viser det seg å være vanskelig å påvise en sammenheng mellom praktisk arbeid og læring av spesifikk fagkunnskap. Gjennom dette masterprosjektet ble det utviklet et undervisningsopplegg av praktisk karakter med hensikt å fremme elevers læring av fagbegreper i organisk kjemi 2. Essensen av opplegget er et labforsøk i form av en helhetlig forskningsprosess. For å kartlegge elevenes teoretiske kunnskaper før og etter forskningsprosessen ble det henholdsvis benyttet en pretest og en posttest. Det ble avdekket en gjennomsnittlig signifikant forbedring av testskår på posttesten. Basert på elevenes egne evalueringer av arbeidsmetoder, samt anbefalinger fra faglitteratur, tyder det på at undervisningopplegget i sin helhet påvirket testresultatene i større grad enn kun labforsøket alene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: