dc.contributor.advisor | Köller, Hans-Georg | |
dc.contributor.advisor | Hansen, Jørn | |
dc.contributor.author | Hansen, Janita Fosslund | |
dc.date.accessioned | 2019-09-03T07:27:04Z | |
dc.date.available | 2019-09-03T07:27:04Z | |
dc.date.issued | 2019-05-30 | |
dc.description.abstract | Praktisk arbeid har en uvurderlig og uerstattelig plass i naturfagundervisningen. Både læreplanen i kjemi og fagfornyelsen i naturfag som inntrer i 2020 beskriver fagenes praktiske aspekt som svært sentralt. Dessverre rapporter forskning fra flere hold at praktisk arbeid som undervisningsmetode ikke lever opp til sitt fulle potensial slik det blir praktisert i dag. Især viser det seg å være vanskelig å påvise en sammenheng mellom praktisk arbeid og læring av spesifikk fagkunnskap. Gjennom dette masterprosjektet ble det utviklet et undervisningsopplegg av praktisk karakter med hensikt å fremme elevers læring av fagbegreper i organisk kjemi 2. Essensen av opplegget er et labforsøk i form av en helhetlig forskningsprosess. For å kartlegge elevenes teoretiske kunnskaper før og etter forskningsprosessen ble det henholdsvis benyttet en pretest og en posttest. Det ble avdekket en gjennomsnittlig signifikant forbedring av testskår på posttesten. Basert på elevenes egne evalueringer av arbeidsmetoder, samt anbefalinger fra faglitteratur, tyder det på at undervisningopplegget i sin helhet påvirket testresultatene i større grad enn kun labforsøket alene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16069 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | KJE-3907 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Kjemi: 440::Organisk kjemi: 441 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440::Organic chemistry: 441 | en_US |
dc.subject | Praktisk arbeid | en_US |
dc.subject | Practical work | en_US |
dc.subject | Naturfagsdidaktikk | en_US |
dc.subject | Kjemididaktikk | en_US |
dc.subject | Utdanningsforskning | en_US |
dc.subject | Educational research | en_US |
dc.title | En helhetlig forskningsprosess. En kvantitativ studie om læring av fagkunnskap i organisk kjemi gjennom praktisk arbeid | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |