Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Elin Anita
dc.contributor.authorBorlaug, Josefine
dc.date.accessioned2019-09-03T07:47:34Z
dc.date.available2019-09-03T07:47:34Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er strategisk ledelse. Oppgaven stiller spørsmål om hvordan strategisk ledelse utøves i en spesifikk kontekst, ved å undersøke en strategiprosess initiert av en næringsforening. Hensikten med studien er å bidra til økt innsikt i hvordan næringsforeninger utøver strategisk ledelse, noe som gjennom en omfattende litteraturgjennomgang viser seg å være mangelvare. Problemstillingen for avhandlingen er: Hva kjennetegner en næringsforenings strategiprosess? Problemstillingen svares ut gjennom en kvalitativ casestudie, der Næringsforeningen i Tromsøregionens (NFTR) strategiprosess «2000 nye» utforskes. Jeg har intervjuet syv aktører som knyttet til strategiprosessen, nemlig NFTR, styret, kommunen og aktører innenfor havbruk og reiseliv. I tillegg har jeg supplert med data fra en observasjon og gjennom dokumentanalyse. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet strategy-as-practice-rammeverket i kombinasjon med sensemaking-teori og tradisjonell strategilitteratur. Næringsforeningers strategiprosesser fremstår som unike, fordi de ikke selv skal skape arbeidsplasser og fordi de har en spesiell posisjon i markedet. Deres arbeid går ut på å skape engasjement og legge til rette for at medlemsbedrifter skal vokse, noe som gjør at strategiprosessene deres vil inkludere mange ulike bedrifter og aktører. Selv om «2000 nye» fremstår som spesiell, viser funn fra denne studien at en strategiprosess initiert av en næringsforening også har flere kjennetegn som kan kobles til det tradisjonelle synet på strategi, som innebærer en planlagt og lineær prosess som foregår innad i en organisasjon. Samtidig viser også funn at deltakere har ulik involvering som fører til ulik meningsdannelse knyttet til prosessen, der det er et skille mellom næringsforeningen og øvrige aktører. Funn viser at næringsforeningen og styret i større grad ser «2000 nye» som en helhetlig og planlagt prosess, mens øvrige aktører har vært mindre involvert og dermed ikke har den samme oversikten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16074
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleEn næringsforenings strategi mot vekst. En casestudie av strategiprosessen "2000 nye".en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)